לאחר זיהוי האירועים שהם “המקלות בגלגלים”, תוך המפגש בין העבר וההווה, מגיעה ההתמודדות עם בנית הזוגיות, אצל גבר שלא הייתה לו מעולם מערכת יחסים זוגית ממשית.

ישנן אסטרטגיות רבות שאני משתמשת בהן, בהתאם למטופל – אישיותו, רצונותיו וצרכיו, כגון: אסוציאציות בנוגע ל”זוגיות”, התחושות והמחשבות ב”כאן ועכשיו”, סימולציות בשיטת “הכיסא הריק”, דמיון מודרך, יעוץ קונקרטי יותר ותרגול. לרוב אני נוטה לשלב בין כל הגישות והשיטות האלה.

בעזרת האסוציאציות בנוגע לזוגיות, מצייר המטופל את העולם של הזוגיות בקו, צבע וצורה, במילים או באמצעים פלסטיים – כטוב בעיניו. בתמונה העולה מהלא מודע שלו יכולות להתגלות כבר המגבלות התוקעות אותו, עליהן נעבוד בהמשך, כגון: “הזוגיות עבורי”,אומר לי יאיר בן השלושים ותשע (הפרטים המזהים טושטשו), “היא הר גבוה, תלול וקשה לטיפוס”. בהמשך הדרך אנו עובדים על המקום של יאיר על ההר, הליווי שיאיר נזקק לו (כגון מטפסת הרים), ומה הופך את ההר לגבוה וקשה כל כך לטיפוס. העבודה עם המטפורות מכניסה ל”מהי זוגיות”.

בנוסף לכך אני מבקשת להעלות את התחושות, כאשר המילה זוגיות, כגון: קור וחום, התכווצות בבטן בקטן, כאב בעמוד השדרה ועוד.

לתחושות האלה הממוקדות בגוף, אני מוסיפה עבודה קוגניטיבית עם המחשבות, כגון: “אף פעם לא אצליח”, “אני כישלון”… ועוד. בעבודה מעמיקה עם הסכמות המחשבתיות הקשורות למחשבות האוטומטיות, נעשים קישורים למקור הסכמות הללו. וכן, לחרדות המנטרלות ומבחינה התנהגותית גורמות להימנעות מהזוגיות, כגון: “אני לא יכול לטפס על ההר, כי תמיד אמרו לי שזוגיות הרסנית… ואני צריך לבצע את המשימה, אבל פוחד להיכשל”..

בהמשך התהליך אני עובדת עם המטופל על הדמית הסיטואציה של פגישה עם בת זוג, תוך שימוש בדמיון. לפעמים אני נעזרת ב”כסא ריק” ממשי, שנמצא בקליניקה, תוך שימוש בטכניקות כגון: מה אתה אומר?… מה עונה לך הפרטנרית… ועוד, לרוב תוך חזרה לתחושות והמחשבות העולות בשלבים שונים בסיטואציה.

כמוכן אני מתייחסת ביעוץ הקונקרטי למקום בו כדאי להיפגש, העיתוי בתהליך, השיחה הטלפונית הראשונה ועוד. ואם יש צורך, גם ללבוש או לעוד שאלות שנשאלות. הייעוץ נעשה, כמובן, תוך המון כבוד: “אני מרגיש עכשיו”, אומר לי אלון בן השלושים ושמונה (הפרטים המזהים טושטשו), “רגוע יותר אחרי השיחה על הפרטים הקונקרטיים האלה: הלבוש, המקום ועוד”… וזאת המטרה: להפחית את החרדה.

לאחר הפגישה אנחנו משוחחים על החומר שעלה: מה היו התחושות שלו במהלך הפגישה הראשונה, מה היה יותר או פחות זורם, ואיך תתנהל הפגישה הבאה.

התהליך של ליווי הגבר המבוגר חסר הניסיון בטיפול עוזר מאוד ליצירת זוגיות לבעלי הפריחה המאוחרת.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר