לבעיית פוריות של הגבר השלכות רבות על תפיסתו העצמית, חוויותיו ותחושותיו. כאשר הגבר סובל מבעית פוריות, עוברת האישה טיפולי הפריה של הזרעה או IVF. במה שונה החוויה של הגבר, ומהן ההשלכות על הזוגיות? מהן תחושותיה של האישה, הנאלצת לעבור טיפולים, כאשר “הגבר אשם”? במה יכול הטיפול הזוגי לעזור?

כאשר בני הזוג מתמודדים עם טיפולי פריון עקב בעיית פוריות של הגבר, בולטים רגשי האשם של הגבר. הרבה פעמים לא רק הגבר מאשים את עצמו, אלא גם בת זוגו מאשימה אותו, באופן גלוי או סמוי. אם אין להם כלים מילוליים ורגשיים לבטא את תחושותיהם מצטברים כעסים רבים, שמחלחלים לזוגיות ומחבלים בה.

אורי ודנה בסביבות גיל השלושים (הפרטים המזהים טושטשו), הגיעו לטיפול זוגי אלי, לאחר שלושה סבבים של שאיבה והחזרה בטיפולי IVF, עקב בעית פוריות של אורי. “דנה מאוד פוריה” אומר אורי. “אני מרגיש רגשי אשם שאני גורם לדנה סבל מיותר. קריאת מאמרים יצרה אצלי חרדות בנוגע לסיכונים הכרוכים בטיפולי IVF. אם תתחתן עם גבר אחר תוכל להרות בקלות, ואולי אני צריך לשחרר אותה”…

על כל נוספת פגיעה נרציסטית בערך העצמי ובתחושת הגבריות. “התערער רגש הביטחון שלי בגבריות שלי” אומר ערן, שעקב בעיית הפוריות שלו שושי והוא עוברים טיפולי IVF. “הייתי תמיד בעל ביטחון בגבריות שלי, ואני מרגיש עכשיו פגום ובעל ערך עצמי נמוך”,ממשיך ערן ואומר. גישתה של שושי תומכת: “אין קשר”אומרת לו שושי, “עבורי אתה גבר, ואני נמשכת אליך”..אבל בסכמה הפנימית של ערן, כמו של גברים רבים, פוריות גברית זהה עם גבריות, וזו זהה ל-להיות בעל ערך.

במהלך הטיפול מאותגרת התפיסה השגויה הזו, ונעשית עבודה לשיקום הדימוי העצמי הפגוע של הגבר, התופס את עצמו כ”לא גבר”, ולא מושך.

הפגיעה העמוקה של הגבר בערך העצמי שלו, גורמת לעיתים קרובות להתרחקות מבת הזוג ולהימנעות מאינטימיות. גם כך, טיפולי הפוריות פוגעים לרוב ביחסי המין: החוויה של הגוף הבוגד, הכעס על הגוף, הפרוצדורה הפולשנית, הקרה והמנוכרת – כל אלה פוגעים באינטימיות. כאשר הפגיעה אצל הגבר, עלולה להיווצר מצידו רתיעה ממין. דווקא בתקופה בה התמיכה ההדדית והקרבה כל כך חיוניים – נוצרת התרחקות, עליה חיוני לעבוד בטיפול הזוגי.

בטיפול הזוגי מעובדות התחושות המורכבות: שלך הגבר ושל האישה כאחת. ניתן היתר לבטא את הכאב כגבר, הדיכאון, האכזבה מעצמו ומגופו, הכעס והבושה. נעשית עבודה להתרת האסוציאציה בין גבריות לבין פוריות (או חוסר גבריות ובעיית פוריות). נדונות סוגיות רלבנטיות כגון: שמירה על הסוד כאשר ישנה תרומת זרע, התמודדות עם הלחצים החברתיים והמשפחתיים, ועוד. השיח בין בני הזוג על הנושאים הרגישים והקשים עוזר לשחרר לחצים, להפחית חרדות ודיכאון, וליצור אינטימיות מחדש

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר