חוסר חשק מיני אצל נשים בטיפולי פוריות
מדוע פוחת החשק המיני אצל נשים בטיפולי הפריה?

בקרב נשים בטיפולי פוריות, ובעיקר של הפריה חוץ גופית (IVF) נפוצות בעיות של חוסר חשק מיני נשים בטיפולי פוריות, סובלות לעיתים קרובות  מדיכאון וחרדות. כמו כן נפגע הדימוי העצמי הגופני שלהן. הרבה פעמים נוצר קישור אוטומטי בין מיניות לביןסבל וכאב. על כך נוספים ריחוק כללי וחוסר אינטימיות בין בני הזוג בעת טיפולי הפוריות. במקרים קיצוניים נוצר אפילו וגיניזמוס משני, כדרך ביטוי של הגוף האומר “אני לא מאפשר חדירת  אבר מין לגוף הסובל מפלישה במהלך טיפולי ה IVF ” עקב הפרוצדורה המכנית הקרה והמנוכרת של ה IVF. הוגיניזמוס מבטא את הרתיעה הקיצונית ממגע מיני.

האישה בטיפולי הפוריות סובלת לרוב מהשמנה עקב הטיפולים ההורמונליים, שבמקרים רבים יוצרת חווית דחיה עצמית מהגוף, ובושה מהחשיפה בפני בן הזוג. הגוף נתפס כפגום, ומואשם כבוגד. כאשר האזור של אבר המין מזוהה עם כאב, קשה לאישה לחוש חשק. בעקבותהשינויים בגוף, נוצר לעיתים נתק, והחוויה שמבטאות נשים רבות בטיפול מיני בעת טיפולי פוריות היא “אני לא מכירה את הגוף שלי”, “זאת לא אני”, ועוד ביטויים שמבטאים דחיה מעצמה ומגופה.

אם האישה העוברת טיפולי הפריה, סבלה בעבר מתחושת חוסר ערך עצמי וחסר ביטחון, יופיעו ביתר שאת בעיקבות הטיפולים וההשלכות שלהם, מחשבות אוטומטיות שליליות כגון: “אני לא שווה כלום” ו”טיפולי הפוריות מראים שאני לא שווה”. אם התפיסה המוקדמת שלה את עצמה קשורה ל”חוסר אהבה” שמתבטאת בתחושה שהיא אינה ראויה לאהבה, יופיעו מחשבות שליליות במהלך טיפולי הפוריות, כגון: “ברור שאני דוחה את בן הזוג שלי”,  “אני לא נחשקת ולא נאהבת”, “ישנו סיכוי טוב שכל הנשים המושכות והמפתות בעבודה שלו נחשקות., ואני לא…”

טיפול מיני בשיטה קוגניטיבית התנהגותית בנשים העוברות טיפולי הפריה

על פי הפסיכותרפיה הקוגניטיבית התנהגותית, CBT, יולידו תפיסות מוקדמות אלו של האישה (אמונות הליבה), המחשבות אוטומטיות שליליות, ואז ייווצרו דיכאון וחרדה. מכאן, יופיע חוסר חשק מיני, שיתבטא בהימנעות ממגע מיני. פעמים רבות מופיעות עקב המצוקה התנהגויות של פיצוי ונחמה רגעית, כגון: אכילת יתר, ובעיקר של מאכלים מתוקים. כמובן שהמעגל הסגור השלילי מוביל להפחתה הולכת וגוברת של יחסי המין והאינטימיות בקרבבני הזוג.

מה תורם הטיפול המיני,  לנשים בטיפולי פוריות שסובלות מחוסר חשק מיני?

הפסיכותרפיה הקוגניטיבית התנהגותית יעילה מאוד לשבירת המעגלים הסגורים השליליים, שמניעים את חוסר החשק המיניבעת טיפולי הפוריות. נוצרים שינויים בעזרת הטיפול בתפיסה. מופחתות בהדרגה המחשבות האוטומטיות השליליות, הנובעות מאמונות הליבה “אני חסרת ערך” ו”לא אהובה”. באמצעות שיטות וטכניקות רבגוניות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מאותגרות התפיסות האלה.מניסיוני כמטפלת, השינויים הנוצרים בזכות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המיני הינם משמעותיים. כמו כן אני משלבת בטיפול המיני בנשים שסובלות מחוסר חשק מיני במהלך טיפולי הפוריות שיטות נוספות: קשיבות של האישה לגופה (מיינדפולנס), דמיון מודרך, ייעוץ והסבר, טיפול זוגי המלווה את בני הזוג במהלך טיפולי פוריות, קבוצת תמיכה לזוגות במהלך טיפולי פוריות, ולימוד ותרגול טכניקות להגברת החשק המיני של האישה בעת טיפולי הפוריות.

 

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר