מהו חוסר חשק מיני? מדוע נשים סובלות מכך?

חשק מיני של אישה הוא מידת הרצון שלה לבצע פעילות מינית, בין אם עם עצמה באוננות, או באקט מיני עם פרטנרים מזדמנים או קבועים, בני או בנות זוג. לא תמיד החשק המיני מתורגם לפעילות ממשית, ולכן גם פנטזיות, חלומות ומחשבות ארוטיות נכללות בהגדרת החשק המיני. נשים הסובלות מחשק מיני נמוך מתלוננות בטיפול על כך פעמים רבות בטיפול, ואף מבטאות בחלק מהמקרים תפיסה שהמין הוא חוב לבן הזוג, ומגלות כי הן מוכנות לקיים יחסי מין למרות חוסר החשק המיני שלהן מתוך תחושת מחוייבות. מטופלת אמרה לי לאחרונה “אני שוכבת עם בעלי רק כדי שהוא לא יבגוד בי, עושה על זה וי וגמרנו”. מטופלת אחרת אמרה לי “לפעמים אני חושבת שהלוואי שהוא היה בוגד בי, ככה הייתי נפטרת מהסיפור הזה של הסקס, אבל לא נעים לי תמיד לסרב לו”.

בDSM-התנ”ך של הפסיכיאטריה מוגדרת “הפרעת חשק מיני נמוך”, כבעיה קבועה או זמנית, כלומר: בעיה שקיימת מאז ומעולם (ראשונית( ולחלופין בעיה נרכשת שהופיעה בשלב מסויים בחיים (שניונית). נשים רבות מוותרות על החשק המיני שלהן, חלק משמעותי כל כך ובעל השפעה מכרעת על חיי המין שלהן ועל איכות חייהן, ללא מאבק אמיתי, פעמים רבות מתוך תחושה שאין דרך להתמודד עם הבעיה. חשוב לציין שברוב המקרים הפרעת חשק מיני, הן בגרסה הקבועה והן בזו הזמנית, ניתנת לטיפול. בטיפול המיני מאבחנים את הבעיה בצורה מדויקת ומבררים מהן הסיבות לירידת החשק המיני. בהתאם לכך מעצבות המטפלת והמטופלת את המשך התהליך הטיפולי, כך שיותאם לאישה והמקרה הספציפיים, במטרה להוביל לפתרון הבעיה.

האם יש הבדלים בחשק המיני של נשים וגברים?

יש מיתוס שלגברים תמיד בא ולנשים בדרך כלל “כואב הראש”, או במילים אחרות גברים רוצים יותר סקס מנשים. המציאות מגלה תמונה שונה ומורכבת יותר. בטיפול המיני והזוגי מתגלה חוסר חשק מיני נמוך בקרב גברים ונשים כאחת, אם כי מסיבות אחרות. בשנות השישים יצרו מסטרס וג’ונסון, האבא והאמא של הטיפול המיני המודרני, (שמוכרים גם לצופי הסדרה “הסקס של המאסטרס”) תרשים של מעגל התגובה של הפעילות המינית. החוקרים תארו את המעגל באופן זהה אצל גברים ונשים בשלבים הבאים : העוררות, המישור (הפלאטו), הפורקן (האורגזמה) ולבסוף ההתרה (הרגיעה). למודל שלהם הוסיפה הלן זינגר קפלן את שלב החשק המיני, וטענה (בצדק) שאם אין חשק לקיים יחסי מין, לא תתחיל הפעילות המינית. גם קפלן לא הבדילה מבחינה זו בין נשים לבין גברים.

פריצת דרך משמעותית עשתה הפסיכיאטרית רוזמרי בסון שפירסמה מודל מורכב הנקרא “מעגל המיניות של האישה”. בסון טענה, כי לאישה ישנה מוטיבציה מורכבת לקיים יחסי מין או לחלופין להימנע מהם, בעיקר בקשר משמעותי וארוך טווח. הסיבות קשורות לרצון להיות נאהבת, לגלות אהבה, להיות בקירבה, בקשר, באינטימיות, או לזיכרונות וחוויות משמעותיות כבני זוג. כאשר קיימת המוטיבציה הזו, יכולה האישה להתחיל ממצב ניטרלי מבחינה מינית, וממנו לטפס למצב הניטרלי הפעיל והסוער, ומכאן, בזינוק בעליה, לשלבים הנוספים. כשלים בקשר הזוגי (וסיבות רגשיות נוספות), עלולים ליצור חשק מיני ירוד של האישה.

מהן הסיבות האפשריות לירידת החשק המיני?

ירידת החשק המיני בעיקבות קונפליקטים בין בני הזוג- זוגיות בקונפליקט גבוה היא אחת הסיבות הנפוצות לירידה בחשק המיני.מתח, מאבקי כוח בלתי פוסקים, כעסים ומרירות יוצרים צורך להעניש ולנקום זה בזו. לפעמים, הניסיונות לחמוק מפתרונות אמתיים ומעמיקים על ידי טיפול זוגי, מביאים ל”פתרונות רגעיים” והרסניים, כגון בגידה או ניתוק. חוסר החשק של האישה במקרים האלה הינו סימפטום לזוגיות הנתפסת כ”מיטה חולה”.
ירידת החשק המיני הנובעת משגרה זוגית- גם במערכות יחסים יציבות ושקטות, חסרות רומנטיקה, אתגרים וענין, עלול החשק המיני להתפוגג. מין מכני, חוסר חיזור ושיעמום, הם אויבי החשק המיני.
ירידת החשק המיני לאחר החתונה- לעיתים עצם מיסוד הקשר עלול לפגום בחשק של האישה. אובדת תחושת האכילה מהפרי האסור”. המין נתפס כזמין כל הזמן, ובן הזוג – כמובן מאליו. חלק מהנשים תופסות את הנישואין כ”משהו לא ארוטי”: נוצר בתודעה פיצול בין “ההרפתקה בגן השעשועים בטרם תקופת הנישואין,” לבין “הרוטינה ושגרת חיי היומיום שלאחר החתונה”. גם קרבת יתר וחוסר נפרדות, גורמים לעיתים לחוסר חשק מיני. הרבה פעמים יש ההתנגשות בין הצורך בביטחון המאפשר הנאה ממין, לצורך במסתורי וההרפתקני כיוצרי החשק.
פגיעה בחשק המיני בעיקבות טראומה- טראומות מיניות או פיזיות יוצרות בחלק גדול מהמקרים תחושות של אובדן שליטה, חוסר אונים, בושה בגוף שנתקף ודימוי עצמי פגוע. לפעמים נוצרת פוסט טראומה, ומופעלים מנגנוני הגנה כגון ניתוק (דיסוציאציה), המפחיתים את היכולת ליהנות ממין. החשק המיני של האישה נפגע, ונוצרת רתיעה ממין.
פגיעה בחשק המיני בעיקבות מסרים על המין כמסוכן או אסור- בנוסף, מסרים שליליים במשפחה או בחברה בנוגע למין, עשויים לפגוע בחשק המיני של האישה: “בחברה החרדית בה גדלתי”, מספרת שרית (שם בדוי) “התקשר המין עם איסורים ולא עם הנאות… פגשתי את בעלי בבית קפה. לא הכרנו זה את זו קודם, ולא היה מגע בינינו. בנוסף לכך, לא ידעתי כמעט כלום על מין. המסר היה, שאני חייבת להיזהר ממין, וחייבת לקיים את המצוות הנוגעות לחיי אישות. המילה חשק מיני אף פעם לא הוזכרה”. בטיפול המיני הזוגי, נחשפו הקשיים של שרית, לזהות את המין עם חשק והנאה, ובלט המשקל הגדול שניתן לאיסורים.
פגיעה בחשק המיני בעיקבות דיכאון או חרדה או התשה רגשית- מצבים נפשיים כמו דיכאון וחרדות, בעיות פרנסה, עייפות, מתח, ומשימות רבות בחיי היומיום , עלולים גם הם לפגוע בחשק המיני.
פגיעה בחשק המיני באירועים ושלבי חיים משמעותיים כמו הריון, לידה, הנקה וגיל הבלות- בכל אחד מהשלבים במעגל חייה של האישה, טמון פוטנציאל לפגיעה בחשק המיני: הריון, לידה, הנקה, גיל המעבר (המנופאוזה) והזיקנה. בכל אחד מהשלבים הנורמטיביים הללו, מתחוללים שינויים הורמונאליים ורגשיים, שמשפיעים על החשק המיני של האישה, למשל הורמון הפרולקטין המופרש בעת ההנקה ופוגע את החשק המיני.
כמטפלת מינית וזוגית, אני מזהה את מכלול הבעיות היוצרות את החשק הנמוך של האישה: הבעיות הרגשיות, הפיזיות, הקוגניטיביות והחברתיות תרבותיות.אם הקשיים נובעים מהקשר הזוגי, מומלץ על טיפול זוגי מיני, בהתאם לבעיה: כאשר בני הזוג בקונפליקט גבוה, מהווה הטיפול מרחב בטוח לעיבוד הרגשות. הלהבות יורדות, ואז נוצרים דפוסי תקשורת מכבדים ויעילים יותר. בהדרגה נבנית בטיפול הזוגי המיני גם תקשורת מינית טובה, בה יכול החשק להתעצם ולהתבטא בסקס מהנה. לעומת זאת, במערכת יחסים שמתאפיינת בחברות ושיתוף אבל גם בחשק שדעך, עוזר הטיפול המיני להעצים את החשק על ידי שימוש בפנטזיות מיניות, משחקי תפקידים המעשירים את חיי המין, וכן אביזרי מין צעצועים, סרטים שצופים בהם במשותף, וטכניקות נוספות שמרחיבות את הרפרטואר המיני. הטיפול המיני תורם גם להגברת החשק המיני הנפגע בשלבי החיים השונים. בעזרת הטיפול המיני מתרחבים מאגרי הידע וההבנה אודות השינויים המתחוללים בגופה ובנפשה של האישה. במידת הצורך, אני מפנה לגניקולוגית מומחית בטיפול מיני, כדי לקבל ייעוץ בנוגע לטיפול הורמונלי. במקרים בהם החשק נפגע עקב טראומה מינית או פיזית, אני מתמקדת בעיבוד הטראומה, ורק אז ניגשת לבעיית חוסר החשק או הרתיעה ממין.

החשק המיני של האישה מושפע מגורמים רבים: נפשיים, פיזיים, קוגניטיביים וחברתיים, וכן מאייכות היחסים הזוגיים. בטיפול המיני הפרטני או הזוגי מאובחנים הגורמים הללו ומטופלים, והחשק המיני שנפגע מתעורר מחדש.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר