תופעת ההתמכרות לאוננות בעזרת צפייה בפורנו הולכת וגוברת, ואיתה פוחת החשק המיני. “הפורנו הוא התחביב”, אומר לי אחד המטופלים בטיפול מיני, ו “יחסי המין הם עבודה, אחרי יום עבודה מתיש”.

ובכל זאת מגיעים אלי מטופלים רבים, שרוצים להיגמל מההתמכרות לפורנו, עקב רגשות שליליים, כגון: חוסר אונים, בהשוואה ליכולת להתמודד בתחומי החיים השונים עם לחצים. בושה של האדם בפני עצמו, וכן רגשי אשם, תחושת כישלון ותחושת אובדן שליטה, אצל כאלה שמצליחים ובעלי יכולת שליטה בתפקוד היומיומי. רובם מרגישים קושי עם הניתוק והבריחה המאפיין אותם במגע המיני. מופיעה גם חרדה להפסיד את מקום העבודה, אם הצפייה במקום העבודה. וכן, חרדה להיתפס ולהיחשב ל”אדם לא תקין”, בעוד שמדובר באדם נורמטיבי לחלוטין. כמו כן, קיימות  חרדה לפגוע בזוגיות, צורך של האדם להעניש את עצמו (על ידי אכילת יתר, למשל),  תחושות עצב ובדידות, וכעס של האדם על עצמו. קשה לאדם, עד שהוא מגיע לטיפול, להסתיר ולשאת את הסוד.

המחשבות המופיעות לעיתים קרובות הן: “אני אדם בזוי”, בעיקר אצל אדם בעל סופראגו מפותח, “אני חסר ערך”, “אני אשם”, “לא מצליח להתגבר, ולכן אני כישלון”, ו”אני לא שווה שום דבר”. הסכמות של העצמי המופיעות הן: בתחום הערך העצמי חוסר ערך, בתחום הכוח- חוסר אונים, ובתחום האהבה חרדה להינטש. בבדיקה והערכה של האמונות המיניות והסגנון המיני מתגלים, לרוב, דפוסים מקובעים ובעייתיים, כגון: “אני חייב לספק את בת הזוג שלי בכל עת”, “מין טוב הוא רק על ידי חדירה”, “אם אין לי זקפה אני אשם”, “גבר אמתי מקיים יחסי מין לעיתים קרובות”, “התוצאות של כישלון מיני הן קטסטרופליות” ועוד.

 האמונות המיניות הדיספונקציונליות הללו יוצרות מתח ולחץ, וגורמות לעיתים לרתיעה לקיים יחסי מין, ולבחירה בפורנו כאופציה קלה וזמינה. מדרכן של האמונות הללו להתממש, וחווית הכישלון מגבירה את השימוש בפורנו, ואז גוברות האמונות הבעייתיות.

מהי האבחנה של הצפייה בפורנו?

הפורנו הוא התנהגות מגוננת, שנועדה כדי להשתיק רגשות או מחשבות שליליים, כגון חוסר אונים. הפורנו אינו נובע מצורך מיני אלא מדחף. למרות שתפקידו להכחיש או להדחיק את הרגשות השליליים, הפורנו מגביר אותם. כלומר: הפתרון (לכאורה)מחריף את הבעיה.

  מהו הטיפול?

בטיפול אני משקפת את המעגל השלילי של התחושות, המחשבות, הסכמות, ההתנהגויות, היוצרת את הבעיה, אולם גם מחריפים את הבעיה, תוך יצירת הרגלים ודפוסים מקובעים ועיקשים. אני מאתגרת את הסכמות המיניות וסגנון המיניות, שאינם משרתים את האדם, כדי ליצור סכמות וסגנון מיני חדשים ומתפקדים היטב. כמו כן, עוזר הטיפול להפחית בהדרגה את התדירות של ההתמכרות לפורנו. מושגת יותר תחושת שליטה עצמית. בטיפול המיני במתמכר לפורנו, הכיוון הוא, להרגיש את הדחף אבל לא להתנהג אתו. התוכנית כולה מבוססת על צעדים קטנים והדרגתיות. כך נעשית גם החשיפה ההדרגתית לפנטזיות, שאינן באמצעות פורנו, כגון: תחילה על ידי ז’ורנלים, ואחר כך  על ידי זיכרונות, חלומות, וכן בהמשך נשים בסביבה. משולבות טכניקות שונות כגון של קשיבות (מיינדפולנס), כדי למנוע ניתוק ובריחה, ולהיות קשוב לתחושות ולמחשבות. תוך כדי התהליך אני מכינה את המטופל למעידות אפשריות, שהן לא “סוף העולם”, אלא טבעיות. כאשר ישנה זוגיות קבועה וממושכת, הטיפול הפרטני מיני לוקח בחשבון גם את הקשיים הקיימים בזוגיות, לא כדי להפחית אחריות, אלא כדי לראות את התמונה המלאה.

מהן התוצאות של הטיפול המיני בהתמכרות לפורנו?

ככל שפוחתת ההתמכרות לפורנו, כך גוברת ההנאה ממין. במקום “החלק המת” והמנותק של הפורנו, מופיע ה”חלק החי” והממשי של הפנטזיות והמגע המיני. הדפוסים הזוגיים מיניים משתפרים. ואז, נוצרות יותר קירבה ואינטימיות. כמו כן משתפרים הדימוי העצמי, תחושת הביטחון, והאמונה של האדם בכוחותיו.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר