נשים וגברים שחצו את גבול גיל השישים, והגיעו לגיל השלישי, שואלים אותי כמטפלת מינית: המיניות כבר נגמרה בשלב הזה בחיים? האם אובדן החשק המיני והתשוקה הם “חוק טבע” בגיל השלישי? מה קורה כבעיות בתפקוד המיני של אחד מבני הזוג מעוררים חשש מפני פרידה? מה קורה כשאספקט המיני של הקשר נדחק הצידה אבל קיימות חברות ושותפות ארוכות שנים? אלה הן חלק מהשאלות העולות בטיפול המיני בגיל השלישי.

ההיבט האחד פיזיולוגי, ומתייחס לשינויים הורמונאליים של נשים וגברים. ההיבט הנוסף מורכב יותר והוא פסיכולוגי וחברתי. המסרים החברתיים מבטלים לעיתים קרובות את המיניות אצל בני הגיל השלישי. הרבה פעמים מחלחלים המסרים האלה, ומעצבים את התודעה המינית של נשים וגברים, תוך הכחשת המיניות או הדחקתה.

כך, למשל, הגיעו אלי אבי ורינה, בני 63 שניהם, לטיפול מיני זוגי. במפגש הראשון סיפרו בכאב: “אנחנו ביחד למעלה מארבעים שנה. הורים אוהבים וסבא וסבתא גאים”. “בארבע השנים האחרונות”, מספר אבי, “רינה איבדה לגמרי את החשק המיני שלה. לאט לאט גם אצלי דעכה התשוקה כלפיה, ופחתה בינינו האינטימיות”. “הפכנו לזוג בלי סקס”, משתפת רינה, “שמסתדרים מצוין בהרבה מובנים בינינו, אבל אבד חלק חשוב ויקר בזוגיות”. אבי ורינה פנו אלי לטיפול מיני זוגי, כדי להחזיר את התשוקה לחייהם. שניהם בריאים, ספורטיביים, ומבוססים מבחינה כלכלית. דווקא בשלב הזה בחייהם, הם פנויים יותר, נוסעים פעמיים – שלוש השנה לחו”ל, ומבלים הרבה במסעדות ובבתי קפה.

במהלך הטיפול המיני זוגי מתבהרת הדינמיקה הבעייתית: אצל רינה הופיעה עם הפסקת הווסת (מנופאוזה), ירידה הדרגתית ברמת האסטרוגן – הורמון המין הנשי. כמו כן, הופיעו אצלה כאבים בחדירה, עקב אטרופיה נרתיקית. הסימפטום הנפוץ ביותר באטרופיה נרתיקית היא יובש נרתיקי, עקצוץ, וכאבים במהלך יחסי מין וכן צריבה במתן שתן. תלונות אלו הן שכיחות בגיל השלישי וניתנות בקלות לפתרון עם גלולה וגינלית, גיל ומדבקה, אבל עבור רינה היה זה אות להפסיק לקיים יחסי מין.

במקביל הופיעה אצל אבי בעיה בזיקפה. אצל אבי הירידה הייתה הדרגתית, והוא פתר אותה בקלות על ידי ויאגרה. אבי ידע, כמו מרבית הגברים, שירידה ברמת הטסטוסטרון נפתרת על ידי תרופות מתאימות. אבל ירידת החשק של רינה, ובמקביל בעיית הזיקפה שלו, יצרו בעיה מינית.

לאט לאט גברה החרדה של אבי שהוא לא הגבר שהיה כל חייו, ושל רינה – שהיא לא האישה הסקסית והמושכת שהייתה. נוספו על כך המסרים החברתיים מששמעו כל חייהם: “זקנים לא עושים סקס”, “החיים- כולל סקס – נועדו לצעירים”, “בעצם אחרי כל כך הרבה שנים שחיים ביחד, אין סיכוי להימשך זה לזו”, ועוד קולות סגרו את המיניות שלהם.

לקליניקה הגיעו אלי, כמטפלת מינית ופסיכותרפיסטית, כדי לבדוק אם יש עדיין סיכוי שבגילם תחזור אליהם המיניות שלהם. לאבי הייתה מוטיבציה לחזור ולהיות נחשק ומיני, “כי זה חלק מהאני שלי”. גם עבור רינה המטרה של הפחת רוח חיים במיניות הייתה חשובה: “ראשית, אני פוחדת לאבד את עצמי, את הזהות שלי כאישה”, אומרת רינה בגילוי לב. “שנית אני פוחדת לאבד את אבי: אני יודעת שאם יבגוד בי, לא אוכל לסלוח לעצמי ולו”.

המוטיבציה של שניהם אפשרה להם להתמסר לטיפול המיני זוגי, ולהקדיש לשינוי מאמצים ניכרים. בטיפול התמקדו במיניות שהוזנחה, שמו אותה במרכז, ואפשרו לה לבוא לידי ביטוי ריגשי, חוויתי, קוגניטיבי והתנהגותי. “אבי החל לחזר אחרי”, שיתפה רינה בהמשך הטיפול “והרגשתי צעירה ונחשקת”. גם אבי הרגיש שהוא חי ותוסס יותר. שניהם ביטאו געגוע שחשו כל אותה תקופה שנמנעו מסקס. הם גילו שהאהבה הרומנטית בגיל השלישי היא אחרת, אבל לא פחות חזקה ומשמעותית.

הטיפול המיני הזוגי מחזיר לנשים והגברים בגיל השלישי את החשק והתשוקה שאבדו. הבעיות בתפקוד המיני של כל אחד מבני הזוג מקבלות מענה. המיניות שהוזנחה חוזרת להיות חלק חשוב מהחיים הזוגיים, והופכת אותם למלאים יותר. התשוקה מחלחלת מהזוגיות לתחומי החיים השונים. היא מחייה ומעוררת.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר