גירושין בשיתוף פעולה נשמעים דבר והיפוכו. יחד עם זאת, יישוב סכסוכים כאשר שני הצדדים נאלצים להמשיך לעבוד, זה עם זה, אפשרי בתחום העסקי, ואפשרי גם בין בני זוג שמתקשים. התחום חדש יחסית, יש בגישה זו פריצת דרך, ואנחנו – שהוכשרנו לפעול על פי השיטה הזו – עדיין החלוצים.

מהי גישת הגירושין בשיתוף פעולה (Collaborative Divorce)?

בגישה החדשה יחסית של גירושין בשיתוף פעולה ישנו צוות רב מקצועי, שפועל במשולב כדי להביא את בני הזוג המתגרשים ל”קו הסיום” עד מינימום נזקים להם ולילדיהם, על ידי ניהול משא ומתן הכל וזהיר בין כל אנשי הצוות. אנשי הצוות הם: עורך דין לא לוחמני לכל אחד מבני הזוג, מטפל או יועץ שתומך בכל אחד מהשניים (אחד לגבר ואחד לאישה), יועצי ילדים שקולטים את מצבם של הילדים ומדברים או מייצגים את קולם, ואקטואר. כל אחד מאנשי הצוות הוכשר והוסמך על פי הקריטריונים של האקדמיה הבינלאומית של בעלי מקצוע מומחים בגירושין בשיתוף פעולה (I.A.C.P).

מהן הנחות היסוד בגירושין בשיתוף פעולה?

בעוד שההליך הקונבנציונלי של הגירושין הוא ללא שליטה והחלטה של הלקוחות, הרי שבגירושין בשיתוף פעולה ההליך ממוקד בלקוח עצמו. הלקוחות הם אלה שמצופה מהם ליצור באופן קומוניקטיבי ויצירתי פתרונות, לא במסגרת בית המשפט, ותוך התחשבות בנקודות המבט של בן ובת הזוג ושל המשפחה כולה. הבסיס ממנו מתנהלים הוא אמון, שקיפות, מחוייבות לתהליך והתחייבות לחתור לפתרונות, תוך הימנעות מפניה לערכאות.

מהו התפקיד שלי כיועצת נישואין בצוות הרב מקצועי?

היועצת השותפה בצוות איננה מטפלת בגבר או באישה המתגרשים. תפקידה לתמוך רגשית באחד מהם, תוך תקשורת גלויה עם היועצת / היועץ של בן / בת הזוג. בניגוד לטיפול בו חוקי האתיקה מחייבים אותנו בשמירה על סודיות, הרי ש”כללי המשחק” כאן הם של שקיפות מירבית: כל הקלפים מונחים באופן גלוי על השולחן, כדי לאפשר שיתוף פעולה מירבי.

יועצת הנישואין יוצרת קשר גם עם יועץ הילדים, כדי לדעת הם הקשיים והבעיות של הילדים בעת הגירושין, איך יכולים בני הזוג להערך להתמודדות עם הקשיים הללו, מהם הצרכים של הילדים ואיך ייענו להם. בהתאם לכך נכתבת התוכנית ההורית, בה נכללות התייחסויות לשאלות כגון: מה יקרה כאשר אחד ההורים יוצא לחופשה? מה יקרה כשאחד מהם יכיר בן / בת זוג אחר? ועוד סעיפים רבים שכל זוג בהליכי גירושין מתלבט לגביהם.

אנו יועצי הנישואין תורמים לתקשורת בין בני הזוג: מפחיתם את הקונפליקטים, מהווים “בולמי זעזועים”, מתווכים מילולית ביניהם תוך שימוש בכישורים בתקשורת הבינאישית לטובת שני בני הזוג. שני יועצי הנישואין מסייעים גם ב”ישיבות הצוות הרב מקצועי”, כדי להגביר את ההכרה ולעזור לשיח שבצוות לקלוח, בסופו של דבר צריך לזכור שהשיח בצוות הרב מקצועי אינו ברור מאליו: כל אחד מהמומחים מצויד בשפה משלו, בקצב ונורמות משלו, אבל כאשר השיח בוגר וממוקד צרכים, מוכתב לא על ידי “האגו” אלא על ידי טובת בני הזוג וילדיהם, אפשר לעזור בגירושין בשיתוף פעולה.

מהו הרווח של בני ה זוג בגירושין בשיתוף פעולה?

התהליך קצר יותר לעין שיעור ממאבקים משפטיים שנמשכים לעיתים שנים, זול יותר, וביחוד – מאפשר להיפרד תוך כבוד הדדי ושיח בוגר, בלי להפוך לאויבים. הורים שדואגים לשלומם הנפשי של ילדיהם, לא יקריבו אחד את השני למען “הצדק”, “הכבוד” ו”הנקמה”, אלא יחדשו תהליך שמגן על הילדים, ומאפשר שיתוף פעולה גם בהמשך הדרך.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר