כמעט כל ההורים באשר הם מתמודדים עם אתגרים רבים במהלך גידול הילדים. לעיתים, האתגרים הם רגילים ונורמטיביים, כאלו שמאפיינים מעבר של שלבים בחיים (כגון עליה מהגן לבית הספר או הבית הספר היסודי לחטיבת הביניים). גם כאשר מדובר על מצב שמשותף כמעט לכולם, יש הורים שמרגישים שנחוץ להם סיוע מקצועי שיסייע להם לעבור הלאה, ביחד עם הילד, בצורה טובה, נכונה וחיובית יותר.

לעיתים אחרות, מדובר על אתגרים הוריים שהם ייחודיים יותר ופרטניים יותר. כאן ניתן למצוא למשל את ההורים שמתמודדים עם ילד שאובחן כמחונן אך הפך לדחוי חברתית או לחילופין עם ילד שמופיעות אצלו בעיות בוויסות הרגשי או חרדות בעוצמה רבה. בכל המקרים הללו, חשוב לאבחן היטב את המצב בכדי שניתן למצוא את הדרך הנכונה לשיפור.

השפעה הורית

לדברי הרצלה צח, מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית, הורים רבים אינם תמיד מודעים לרמה שבה הם, כהורים, משפיעים על הילד (למעשה, בצורה שאיננה שניה לה). ההשפעה, שאיננה רק בצורה של מסרים גלויים, אלא גם ואולי בעיקר בצורה של מסרים בלתי מילוליים (בהתנהגות, בשפה בלתי מילולית), יוצרת דברים נפלאים אך גם עשויה לעורר קשיים.

את אחת הדוגמאות, שמאפיינת חלק מהילדים בעלי כישורים קוגניטיביים גבוהים (ילדים מחוננים), ניתן לתאר בצורה הבאה:

ההורים, שגאים מטבע הדברים ביכולת הגבוהה של הילד, נוהגים לספר בגאווה על ההישגים והיכולות. עם הזמן, הילד מפנים את ההנחה ההורית המובלעת שהוא “שווה יותר”. כאשר פרשנות זאת לובשת ביטוי בכיתה או במהלך קשרים חברתיים עם ילדים אחרים, נוצרת מציאות של ניכור ולעיתים של בידוד חברתי.

חוסר האיזון הזה, שבין יכולת קוגניטיבית לבידוד חברתי, מתסכל מאוד, הן את הילד והן את הוריו. התמודדות נכונה יכולה בהחלט ניתן להביא לשינוי, באמצעות טיפול והתייחסות להנחות יסוד הוריות, וכן לאלה של הילד.

להתמודד עם חרדה

חרדה ילדית יכולה להיות דבר שגרתי ורגיל, כאשר למעשה מדובר על מאפיין חשוב שמלווה את מרבית הילדים. עם זאת, הורים רבים מרגישים שהילד מגלה רמות בלתי סבירות של חשש וחרדה. לעיתים החרדה מתלווה לקשיים נוספים ולעיתים מדובר על שכפול של חרדות ופחדים הוריים, מודעים ובלתי מודעים.

הטיפול בילד החרדתי מצריך מיומנות אבחון גבוהות ובניית תוכנית פעולה להתמודדות.

לדעת יותר

מלבד הדוגמאות שהזכרנו, אודות ילדים חרדתיים או מחוננים הדחויים חברתית, הורים רבים מבקשים הדרכה וסיוע בתחומים רבים נוספים. בין היתר מדובר על:

· התמודדות עם גירושין.

· ילדים חורגים כתוצאה מנישואין שניים.

· בעיות גמגום.

· תקשורת חסומה.

· מאפייני גיל ההתבגרות, התמודדות עם לחץ חברתי ועוד.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר