מה הקשר בין פרפקציוניזם ובעיות מיניות?

הפרפקציוניסט שואף לשלמות. התפיסה הבסיסית שלו היא “אני חייב להיות מאה אחוז” תחושת הערך העצמי שלו תלוייה, בהיותו מושלם בתחומי חיים שונים, למשל בעבודתו, בביצועיו בספורט, בידענותו, בממדי ומבנה גופו, וכן גם בתחום המיני. לרוב יהיה תחום מסויים או מספר תחומים אליהם תתנקז הפרפקציוניסטיות. תחושתו כי אינו “מושלם”, תלווה אותו ללא קשר להצלחותיו. תמיד תהיה מטרה שלא הושגה. אמותנו הבסיסית של הפרפקציוניסט היא שהוא חסר ערך. רק הגעה לשלמות תשנה זאת, אולם השלמות מתרחקת ממנו מפעם לפעם ללא קשר להשגיו.

מכיוון שחוויתו הביסית היא של חוסר ערך וכישלון, חוסר הצלחה מספקת, אפילו חד פעמית, עלולה להוביל את הפרפקציוניסט לתחושה שהוא כישלון. לכך יכולות להיות השלכות מכריעות על התפקוד המיני של האדם. הביקורתיות הבלתי פוסקת של הפרפקציוניסט כלפי עצמו, מניעה אותו לחשוב: “לא הייתי מספיק טוב… אכזבתי את עצמי ואת בת הזוג שלי…” הסכמה שלו היא: “אפס או אחת”, שחור או לבן. לכן, הכישלון נחווה  כטוטאלי.

אירוע בודד של בעיית זיקפה, תופעה שכיחה למדי ועל פניו בלתי מדאיגה, תגרום לפרפקציוניסט לחוש כישלון מוחלט. זו תהיה ההוכחה הבלתי נמנעת מבחינתו שהוא  “לא שווה”. אם גם בת הזוג בסיטואציה הזו תהיה ביקורתית כלפיו, תחושת הכישלון תהיה בלתי ניסבלת.

על הבסיס הזה עלולה להתפתח חרדת ביצוע, שעשוייה להוביל לבעית זיקפה ולאין אונות. בעית הזיקפה עשוייה להגביר את החרדה, ולהכניס את הפרפקציוניסט ללופ של חוסר אונים, פסיביות והימנעות מיחסי מין.

כיצד מסייע הטיפול המיני להתמודד עם הפרפקציוניזם ולטפל בבעיות מיניות?

בטיפול המיני הפרטני יאותגרו התפיסות הפרפקציוניסטיות לפיהן האדם חייב תמיד להצליח. הפרפקציוניסט יקבל עידוד להיות לא מושלם כמאהב. כמו כן, ההתמקדות בהנאה ללא חדירה, תפחית את הציפיה המלחיצה ל”ביצוע מושלם”. בהדרגה, יפתרו הבעיות בתיפקוד המיני של הפרפקציוניסט.

במידת הצורך ניתן לצרף גם את  בת הזוג שלו לחלק מהפגישות, לטיפול מיני זוגי. לרוב יתגלה, שגם בת הזוג שלו “לא מספיק טובה” בעיניו, והופכת מושא לביקורתיות שלו. בעזרת הטיפול   המיני הזוגי תשתנה גם הדינמיקה הזוגית, הפוגעת ביחסי המין. הטיפול המיני הזוגי. בני הזוג ילמדו כיצד להיות ביחד בצורה שאינה שיפוטית והשיגית, ולהנות מ”הכאן ועכשיו” וירוויחו מיניות בריאה ומספקת.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר