(צילום אילוסטרציה: photos.com)

האתגר הגדול בעיניי כמטפלת זוגית ומשפחתית הוא לעזור בעת הגירושין להורים להפריד בין המעגל הזוגי למעגל ההורי שלהם. גם אם הכעסים והטינה קיימים, וההורים עדיין לא השלימו עם הגירושין, אני מנסה לייעץ להורים לפעול באופן מתואם כהורים. זאת, למרות ההסתייגויות והחששות של חלק מההורים, שטוענים: “אם לא הצלחנו להיות מתואמים עד כה, מה הסיכוי שנצליח בזה עכשיו?”

זהו האתגר בגירושין!

אילו מסרים תעבירו לילד בעת גירושין?

המסר החשוב ביותר הינו:

· שנינו אוהבים אותך, דואגים לך ונמשיך לדאוג לך גם בעתיד.
השפה בה מנוסח המסר שונה, כמובן, בהתאם לגיל ולרמת ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד.

מסרים נוספים שמומלץ לכלול בשיחה עם הילד במהלך הגירושין הם:

· אבא ואמא לא מסתדרים, ואחרי הרבה שיחות ומחשבה החלטנו להיפרד.

· ההחלטה להיפרד משותפת לאבא ואמא.

· אתה (כילד) לא אחראי או אשם בהחלטה, והיא באופן מוחלט ההחלטה שלנו.

· אין לדיעה או לתחושה שלך בנוגע לגירושין השפעה על ההחלטה שלנו, והיא תלויה בנו כמבוגרים.

· בעקבות הגירושין עומדת מסגרת החיים להשתנות ונחיה בשני בתים – בית של אבא ובית של אמא. נשתדל לעצב את הבתים כך שתרגיש נוח, ובכל בית יהיו לך ספרים, משחקים, בגדים וכל מה שדרוש לך.

· בבית של אבא תהיה יומיים בשבוע ובבית של אמא ארבעה ימים בשבוע (לדוגמא). בסופי שבוע תהיה לסירוגין פעם אצל אבא ופעם אצל אמא.

· מדי פעם ישתנו הימים, אבל באופן בסיסי יהיו ימים קבועים.

· אנחנו נפרדים אמנם כבני-זוג, אבל ממשיכים לתפקד כהורים תוך שיתוף פעולה בינינו. נמשיך להיות בקשר שוטף בינינו כהורים שלך בנוגע למסגרת (הגן, בית-הספר וכו’), החברים, הפעילויות המיוחדות, החוגים וכל השאר. בכל בעיה שתהיה, נשתף כהורים זה את זו, נתייעץ ונתמוך בך ביחד.

· כאשר אתה אצל אבא תוכל להתקשר לאמא ולהיפך, כדי לשתף ולספר מה עבר עליך.

כדי שההורים יעבירו את המסרים באופן אותנטי ולא טכני, סתמי וחיצוני, כמובן שהכרחי להאמין ששיתוף פעולה כזה אפשרי. בהדרכת ההורים אני מדגישה שההסברים, “משכנעים” ו”נכונים” ככל שיהיו, אינם קלים לעיכול. הילד עובר רעידת אדמה ואנו נעשה את המקסימום כדי למזער את הזעזוע. בכל מקרה, הציפיה שהילד יקבל מיידית את המסרים וישלים איתם אינה מציאותית. טבעי שיהיה בתחילה בהלם, ואחר כך יכעס, יתאכזב וירגיש כאב. חשוב, משום כך, לחזור שוב ושוב על המסרים בסבלנות וברגישות, עד שיחלחלו ויופנמו בהדרגה על-ידי הילד בתהליך הגירושין.

החשוב מכל הוא להקשיב שוב ושוב לקולותיו של הילד, לתחושותיו ולתגובותיו, ולקחת בחשבון שתהליך הגירושין, וגם התקופה שאחריו, הם מורכבים גם למבוגרים וגם לילד.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר