תיאום הורי – אלטרנטיבה לקונפליקטים בגירושין

התיאום ההורי נועד להורים שמנהלים מאבקים מתישים ומשתמשים בפקידי הסעד ובבתי המשפט כדי “להגן” על ילדיהם, אבל בפועל הילדים נפגעים מהסכסוכים הקשים. ה”אני מאמין” המנחה אותי כמטפלת זוגית ומשפחתית לאמץ את גישת התיאום ההורי הינו הצורך לסייע להורים גרושים, או כאלה שנמצאים בתהליך גירושין, למצוא דרכים וטכניקות בעזרתן יפחיתו את רמת הקונפליקט, ולהוציא את הילדים ממעגל הסכסוך ביניהם.

מהו התיאום ההורי?

התיאום ההורי הוא תהליך של עבודה עם הורים שהגירושין שלהם רוויים קונפליקטים. בתהליך התיאום ההורי מוקד ההתייחסות הוא הילד וצרכיו, ללא היחסים בין הפרודים הגרושים. המתאם עובד באופן מובנה וממוקד-מטרה, ועוזר לנהל את המשבר באופן יעיל יותר בעת גירושין או אחרי הגירושין (Boyan & Termini, 2004).

לאיזו אוכלוסיה מיועד מודל התיאום ההורי?

תפקיד המתאם ההורי נועד כדי לסייע להורים שרמת הקונפליקט ביניהם גבוהה. למרות הסכמי הגירושין והחלטות בתי-המשפט, אין להורים יכולת לשתף פעולה ביניהם כדי לבצע את ההחלטות שניתנו (הוניגמן, 2012).

בתהליך גירושין טבעי שנוצרים אצל כל אחד מבני הזוג תחושות של כעס, כישלון, אכזבה ורגשי אשם. כאשר הרגשות אינם מעובדים, מושלכים הרגשות האלה על בן הזוג (בהווה או בעבר), בעיקר אם תהליך הגירושין אינו מלווה בטיפול פסיכותראפי, פרטני או זוגי.

בני הזוג מרגישים שחייהם יצאו מאיזון, תחושת הביטחון שלהם הופרה, והם חווים אובדן שליטה, כאב וחוסר אונים. השניים מרגישים חרדה, הצפה רגשית וכעס. בייחוד באה הדינמיקה של הזוג בקונפליקט גבוה לידי ביטוי כאשר הם לא נפרדו בפועל, אלא “רק על הנייר”.

סיפור לדוגמא: יעל וניר (השמות בדויים)

“גם עכשיו, אחרי חמש שנים, לא סלחתי לניר על הבגידה. אמנם כאילו המשכתי הלאה בחיים שלי”, אומרת יעל, “אבל אני ממשיכה להרגיש את הזעם והעלבון מפעפעים בי. אני לא סולחת לו, ביחוד מפני שהוא המשיך הלאה והוא חי עם המכשפה הזאת. גם הילדים מרגישים כמוני. אז אני מתנקמת בו, ומריצה אותו לבתי המשפט ולפקידת הסעד…”

יעל מרגישה שהיתה קורבן לבגידה של ניר. היא לא סגרה את מעגל היחסים איתו, והיא הופכת את הילדים לכלי הנשק בעזרתם היא נאבקת בניר. בזירה המשפטית מתנהלים מאבקים אינסופיים בין ניר ויעל, ומעורבים בהם עורכי הדין, פקידות הסעד והשופטים. רק בדרך האלטרנטיבית של התיאום ההורי מצליחים ניר ויעל להפריד בין המעגל הזוגי והמעגל ההורי.

מהם היתרונות של התיאום ההורי?

בעזרת התיאום ההורי משתנה השיח בין ההורים. הבעיות נפתרות באופן יעיל, מהיר וענייני יותר. ההורים מנהלים הידברות בוגרת יותר, שמפחיתה את הנזק הנגרם לילדים (גוטליב, 2007).

המסר שמעבירים ההורים לילדים הוא:

למרות שאבא ואמא לא ממשיכים לחיות יחד, אנחנו ממשיכים לספק לכם הורות נאותה. לא הצרכים שלנו במרכז, אלא שלכם כילדים. למרות אי-ההסכמות בינינו כבני-זוג, אנחנו לא מערבים אתכם כילדים: הסכסוכים הם מחוץ לתחום של הילדים!

במקום לבזבז כוחות נפשיים ומשאבים כספיים בסכסוכים משפטיים, תוך ניסיון להשיג “צדק”, יכולים ההורים לרכז את משאביהם לצורך חיפוש פתרונות הולמים לילדים. הילדים מרוויחים מכך, משום שהם לא לכודים בקונפליקט הנאמנות הכפולה להוריהם.

מהם הכישורים הנדרשים ממתאם הורי?

בנוסף להכשרתו כמטפל, המתאם צריך להיות מצויד גם בידע בגישור, בחוקים הרלוונטיים, ביצירתיות וכן בידע ובניסיון בהתמודדות עם זוגות במשבר, ניכור הורי ואלימות. המתאם ההורי צריך ידע בדינמיקה של זוגות בתהליכי גירושין בקונפליקט גבוה ויכולת להתמודד עם משברים במשפחה בגירושין.

לקריאה נוספת: מכתב מילד להוריו הגרושים

רשימה ביבליוגרפית:

· גוטליב, ד. (2007). מתאם הורי – parenting coordinator – מודל ליישוב סכסוכים בין הורים הגרים בנפרד. רפואה ומשפט, 36, 118-126.

· הוניגמן, ע. (2012). תוכנית להכשרת מתאמים הוריים.

· Boyan & Termini (2004). The psychotherpist as parent coordinator in high conflict divorce: strategies and techniques. N.Y.: Taylor Publishers

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר