הפרידה מהמטפל היא חוויה מורכבת של אובדן, בטיפול הפרטני והזוגי. ככל שהטיפול משמעותי, מעמיק, לרוב גם ממושך יותר, כך באופן טבעי קשה יותר למטפל ולמטופל/ים להיפרד. הפרידה הינה תחנה במסע הפנימי המשותף של היחיד או הזוגי והפסיכותרפיסט. במהלכו, נחשפו החלקים האינטימיים, במשך עשרות או מאות שעות, במרחב הבטוח של הטיפול, והופקדו בידי המטפל: זכרונות, הרהורים, תחושות של כעס, כאב, אכזבות ועלבון.

הפרידה – מתי?

במקרה הטוב מתקיימת הפרידה בתום תהליך של חיפוש עצמי, וגילוי משמעויות חדשות לחיים. כאשר האדם גילה את האוצרות הנימים שנסתרו ממנו: כוחות שלא היה מודע להם, כגון יצירתיות שדוכאה, כי לא זכתה להערכה בבית בה גדל או על ידי בן/בת הזוג שלו. וכן, חוכמה שלא באה לידי ביטוי, כי לדוגמה:

“הייתי הטיפשה במשפחה, בהשוואה לאח המבריק בצילו גדלתי. אחר כך גם הבנתי בטיפול הזוגי שאותו תפקיד השתחזר אצלי באופן לא מודע בזוגיות שלי…”

או , יכולת לבטא בספונטניות ובאוטנטיות את התחושות:

“בחוץ לא העזתי” אומרת קלרה (שם בדוי, הפרטים טושטשו), “לבטא את הרגשות שלי. קבלתי אומץ לבטא לא רק כאן בחדר, אלא גם בחוץ, ועכשיו גם הבעל והילדים למדו לקבל אותי ככה…”

הטיפול יכול להסתיים, כאשר המטופל מכיר ביכולתו להתמודד ללא עזרת המטפל, כי קיבל מפה ומצפן, ואינו מרגיש תועה בשבילי החיים בתחום האישי, המקצועי והזוגי.

כך, לדוגמה, עברה רותי (הפרטים המזהים טושטשו) כשנה של תהליך חיפוש עצמי לאחר הגירושין מאלי. במהלך הטיפול גילתה בעצמה את הכוח לחיות בניפרד עם שתי בנותיה, ולהתגבר על העלבון שחוותה עקב הבגידה שלו.

“הגעתי להכרה שהחיים איתו דישדשו, וכבר לא היה ענין אמיתי”, אמרה לקראת סוף הטיפול. “נשארתי מתוך פחד לפרק את המסגרת, אבל היו יותר העמדת פנים ותחושות ביטחון מדומה, שהשאירו אותנו ביחד. עכשיו אני בשלה לצאת לדרך חדשה…”

הפרידה מתרחשת כאשר הצליח המטופל (או הזוג) להיפטר מדפוסי התנהגות בעיתיים או הרסניים: מתפקיד הקורבן בזוגיות, מתפקיד “התקוע” בלי להעז לשנות (בעבודה, בזוגיות או בתחומים אחרים), מתפקיד “המרצה ומפייס” תמיד “הטיפש”, “הנכנע”, הליצן”, “המנותק”, “האלים”, או “העייף הכרוני”.

מהן התחושות בעת הפרידה?

ההחלטה להיפרד מורכבת ומלווה באמביוולנטיות טבעית:

המטופל והמטפל הפכו מזרים לקרובים, מכאלה שהיו משני צידי הגשר לבני אדם שנפגשו והתחברו רגשית זה לזה. או כפי שכותבת דלית בעת הפרידה מהמטפלת שלה:

“אתה פוגש בזר,

שלא יודע עליך דבר,

אתה בורא עצמך מהתחלה,

נברא כרצונך..” (דלית רייך. 2014. לנפש אין טיוטה. ע”מ 221).

ככל שהקשר שנוצר עמוק וחזק יותר, כך הפרידה קשה וטעונה יותר. אבל כאשר תהליך הפרידה נעשה בעיתוי הנכון ובדרך נכונה, יש בו יתרונות: המטופל יכול לרכוש ידע, מיומנויות וכלים בפרידות אחרות מאנשים משמעותיים בחייו. כמוכן יכולה הפרידה המעובדת הייטב לסייע לסגור מעגלים, שקשה לסגור, עקב גירושין, מוות, אובדן פרנסה או אובדנים אחרים.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר