מהו כשל זיקפתי?

כשל זיקפתי (או אין אונות ואימפוטנציה) הינו אחת מהדיספונקציות המיניות נפוצות יותר. כשל זיקפתי הינו קושי חוזר ונשנה להשגת זיקפה או לשמירה על זיקפה במהלך יחסי מין או פעילות מינית עם פרטנר. גברים רבים שסובלים מהפרעה בזיקפה, סובלים מהערכה עצמית נמוכה, חוסר ביטחון עצמי, פגיעה בתחושת הגבריות, ולפעמים אף מדיכאון. יתכן שיירתעו מהתנסויות מיניות. לבת הזוג אופיינית הפחתת ההנאה המינית וירידה בחשק המיני.

האם וכיצד ניתן להתגבר על כשל זיקפתי (אימפוטנציה) בטיפול מיני?

כשל זיקפתי (אימפוטנציה או אין אונות) הוא אחת הבעיות השכיחות בקרב גברים שמגיעים אלי לטיפול מיני בשלבי חיים שונים. הדיספונקציה המינית של כשל זיקפתי ניתנת לטיפול ביעילות ובהצלחה בפסיכותרפיה מינית. בטיפול המיני הפרטני או המיני הזוגי, אני מזהה וממפה את מכלול הבעיות המובילות לכשל זיקפתי. בנוסף לכך אני מפנה על פי הצורך לרופא מומחה, כדי לאבחן אם הבעיה פיזיולוגית או פסיכולוגית. ביחד עם המטופל או בני הזוג נבנית התוכנית המתאימה ביותר, שתוכל לשחרר את המטופל מהסימפטום של הכשל הזיקפתי ולאפשר לו להגיע ליחסי מין מלאים ומספקים.

חווית הכישלון שנגרמת בשל כשל זיקפתי עשויה להוביל למעגל קסמים שלילי, שלעיתים קרובות, יהיה קשה לשבור ללא טיפול מיני. על חווית הכישלון נוספים המודלים הטבועים בתודעתו של “הסקס המושלם” לכאורה כפי שהוא מוצג למשל, בפורנו. מודלים לא ראליים אלו יוצרים אצל הגבר הסובל מכשל זיקפתי תחושות של בושה, מבוכה, חרדה ומחשבות מוטעות; “רק לי זה קורה”, “הבעיה שלי לא ניתנת לריפוי”. זהו מתכון ליצירת כשל זיקפתי ממושך, שהולך וגובר עם הזמן.

מה הקשר בין כשל זיקפתי לפרפקציוניזם?

לא פעם נראה שכשל זיקפתי (אימפוטנציה) מופיע דווקא בקרב גברים פרפקציוניסטים. כישלון חד פעמי עלול להיתפס אצל הפרפקציוניסט כקטסטרופלי, וליצור אצלו תחושת בוז עצמי כשהוא נכשל, והערצה עצמית כשהוא מצליח בתפקודו המיני. הכישלון החד פעמי עלול ליצור אצל הפרפקציוניסט חוסר אונים חרדות ודיכאון, שישתלטו על חייו בכל התחומים באופן טוטאלי. הסקס הופך למקור לסבל במקום להנאה, ואז נוצרות הימנעות ורתיעה מקיום יחסי מין ומקשרים אינטימיים ורומנטיים עם נשים.

מה הקשר בין כשל זיקפתי לגיל?

גברים בשלבי חיים שונים עשויים לסבול ממצב של אין אונות.

בעיית זיקפה מופיעה בקרב גברים מבוגרים, עקב ירידה הדרגתית ברמת הטסטוסטרון. הטיפול התרופתי היעיל, לאחר בדיקות של רופא מומחה מאפשר פתרון יעיל. “ויאגרה” “סיאליס” ו”תרים”, למשל, הן תרופות שיעזרו להחזיר את התפקוד המיני לקדמותו ויעזרו להתמודד עם בעיית אימפוטנציה.

כשל זיקפתי עשוי להופיע גם בקרב בחורים וגברים צעירים מסיבות שונות, רגשיות ופיזיולוגיות. הבעיה של כשל זיקפתי מופיעה לעיתים קרובות, בקרב צעירים חסרי ניסיון מיני, המגיעים לאקט המיני בלי ידע מספיק על סקס, או עם שפע של דעות קדומות. אם חוו כישלון ולא הצליחו להגיע לזיקפה או לשמור עליה במהלך הפעילות המינית, מופיעה לעיתים חרדת ביצוע, שעלולה לגרום לשיתוק ואין אונות. פרטנרית לא מפרגנת, שלרוב גם לה אין מספיק ידע בסקס, עלולה להחריף את הבעיה, תוך השוואה למשל בינו לבין “האקס המיתולוגי המדהים שלה”, ומבחינתו: בינו לבין “הגבר המושלם שלעולם לא יצליח להגיע לקרסוליו”.

כיצד משפיעה התקשורת הזוגית על היווצרות כשל זיקפתי?

בעיות בתקשורת הזוגית, עשויות לגרום לכשל זיקפתי או להחריף בעיה קיימת. הרבה פעמים בטיפול זוגי מיני, נראה שהכשל הזיקפתי הינו סימפטום לקונפליקטים קשים, ריחוק, בגידה, חוסר אמון וחוסר אינטימיות בזוגיות. במקרים אלו הטיפול יגע ביסודות הקשר הזוגי, ובתחושות העמוקות שעולות בו אצל בני הזוג. דרך החזרת האמון והתמיכה בקשר וביסוס תקשורת זוגית טובה ומיטיבה, נוכל לפתור גם את בעיית הכשל הזיקפתי ולהגיע ליחסי מין מלאים ומספקים.

במקרים רבים הטיפול המיני הפרטני או הטיפול המיני הזוגי מוביל לפתרון בעיית אין האונות. כך למשל, אמיר בן השלושים, סטודנט להנדסה, אינטיליגנט ואטרקטיבי למראה, הגיע אלי לטיפול מיני מבוהל ומדוכדך עקב כשל זיקפתי. הבדיקות הראו שאינו סובל משום בעיה רפואית. מכיוון שהבין שאין בסיס פזיולוגי לבעיה, פנה אמיר לפסיכותרפיה מינית על מנת לטפל באין האונות ממנה סבל. ביחסיו עם בת הזוג שלו התגלו תפקידים של שולטת – נשלט. “יפית דרשנית, ביקורתית, ואני משתדל לרצות אותה, ולא מצליח”, טען בטיפול המיני. בהמשך הטיפול נחשף הקשר בין יחסיו איתה לבין יחסיו עם אביו הביקורתי והנרקיסיסט, שתפס את אמיר כשלוחה נרקיסיסטית שלו. כך, למשל, כשהלך אמיר בהנאה עם חברים אחדים מהמושב שלו לחוג שיט, אביו התחרותי והדורשני דחף אותו ללכת לתחרויות בניגוד לרצונו. אמיר שפחד לאכזב את אביו, הרגיש מוערך כשניצח, וחסר ערך כשלא ניצח. לפיכך כשנכשל בביצוע האקט המיני, תפס את עצמו כ”לא שווה כלום”, “עלוב”, “כישלון” ו”לא גבר”. ואז, כמובן, שחרדת הביצוע נטרלה את יכולתו לתפקד מבחינה מינית.

על כך נוספו מסריה הפוגעניים של יפית. “אתה נחמד, אני מחבבת אותך, אבל הסקס איתך לא טוב כמו עם רועי האקס שלי”, אמרה לו. כשגילה במחשב שלה תכתובת עם רועי, וחשד שיפית בוגדת בו, הרגיש שהוא נופל לתהום רגשי וחווה דיכאון של ממש. בטיפול המיני הצליח אמיר להבין את הקשר בין החלק המצליף של אביו ולהתנהגותה הפוגענית של בת הזוג שלו. אמיר הבין שאינו חייב להוכיח לאף אחד יותר שהוא ראוי. בהדרגה נפטר מהסימפטום של הכשל הזקפתי, התייחס לסקס כאל מהנה, ולמד להרגיש בעל ערך ומוצלח.

טיפול מיני פרטני נוסף בכשל זקפתי היה בגילי בן העשרים ושמונה, שפחד לטיפול מכיוון שפחד לאבד את ליהי, בת הזוג שלו, עקב הבעיה של הכשל הזקפתי. גילי תפס את ליהי כבת זוג מתאימה, עדינה ומעניקה חום, ולא הבין מה מקור הבעיה המינית שמחבלת בקשר שלהם וגורמת לו לדיכאון.

במהלך הטיפול גילה את מקור הבעיה: עם בת הזוג הראשונה איתה גר בגיל עשרים היה סקס מטורף. יחסים של קנאה אובססיבית מצידו הובילו אותה לבגוד בו עם חבר טוב שלו. הבגידה גרמה לו להתנתק ממנה, ומאז ועד לקשר עם ליהי, היו לו סטוצים חסרי חשיבות, בלי לקיים יחסים משמעותיים עם אף אחת. החרדה להינטש גרמה לו לתפוס את יחסי המין והזוגיות כמאיימים, ולכן נמנע מהם. באמצעות הטיפול גילה את הקשר בין הכישלון בתפקוד המיני בהווה לבין אירוע הבגידה בעבר. בהדרגה הצליח להתגבר על חרדת הביצוע שנוצרה אצלו, והחל לתפקד בהצלחה מבחינה מינית. כשהוסר המכשול של בעיית הזיקפה, יכול היה לעבור לחיות עם ליהי, ולהנות איתה מיחסי המין.

בעזרת הטיפול המיני בסימפטום של הכשל הזקפתי (האימפוטנציה), אפשר לטפל ביעילות בבעיה המינית , לשנות את התפיסה השגויה “אני לא גבר” ואת תחושת חוסר הערך העצמי. הפסיכותרפיה המינית לבעיות הכשל הזקפתי יעילה, ככל שהפניה נעשית בשלב מוקדם יותר. בזכותה חוזרים חיי המין להיות טובים, מהנים ומספקים.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר