משבר הקורונה יצר מציאות חדשה ומאתגרת עבור המשפחה הישראלית, והוא דורש הסתגלות מהירה לשינויים הרבים, בתנאים מגבילים ולא פעם, תחת לחץ וחרדה. טיפול אונליין מציע להורים דרך לאוורר את הסגר ולסגל דרכי התמודדות טובות יותר עם הקשיים.

מסביב למשפחה הגרעינית נוצרו גבולות נוקשים. אין יוצא ואין בא. בסיר הלחץ המשפחתי מתבשלים ההורים וילדיהם, בלי אפשרות לצאת לעבוד מחוץ לבית, לצאת לחברים,, לשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר, ולקבל עזרה ריגשית ופיזית מהסבא ומהסבתא. גם קבלת עזרה של בייביסיטר, מורה פרטית או אחרים מחוץ למשפחה, איננה מתאפשרת.

גם תחום הטיפול עובר שינוי ועובר מטיפול פנים אל פנים לטיפול טלפוני ולשיחות וידיאו בפלטפורמות כמו זום, סקייפ וווצאפ. בטיפולים אונליין משתפים אותי מטופלים בקשיים הייחודיים איתם הם מתמודדים בתקופת. אנחנו חושבים ביחד על דרכים להפוך את המשבר להזדמנות להתמודדות מוצלחת במצב הלחץ המפתיע ובלתי מוכר שנוצר.

בשיחות הנערכות אונליין עם המטופלים שלי, בזמן משבר הקורונה, מתאפשר להם להסיר וירטואלית את הסגר, ולאוורר את רגשותיהם. אנחנו מנתחים ביחד סיטואציות מורכבות שנוצרות במשפחה, וחשבים על רעיונות ישימים להתמודדות עם המצוקה והמשברים הנוצרים: לשתף פעולה בין ההורים, לשתף את הילדים במשימות הביתיות, ליצור לעצמם מרחב בריא עד כמה שאפשר, וליצור זמן איכות עם הילדים.

לשיתוף הפעולה בין ההורים נדרשות בגרות, הבנה הדדית, אמפתיה ורגישות. כאשר חלוקת התפקידים נוקשה, נדרשת גמישות בעת המשבר: “גבי יושב בחדר המחשב, עסוק בענייני העבודה שלו”, מספרת לי בכאב ובתסכול שיר. “במציאות הנורמלית הילדים הולכים לבית הספר ואני לעבודה. אבל במציאות המטורפת שנוצרה עכשיו, כולנו תקועים יום אחרי יום ביחד. גבי מצפה שאתמודד איתם, והוא ימשיך כרגיל, אבל זה לא עובד. אני מנסה להיות המורה של עמית בן השמונה. אין לי שום כישרון להיות מורה. אני לא מכירה את השיטות ללמד אותו, מתעצבנת כשהוא לא קולט, והוא כועס ולא רוצה ללמוד איתי. גבי מתערב רק כשהצעקות מפריעות לו לעבוד במחשב שלו”…

לשיחה מוזמן גם גבי, ואנחנו מנתחים ביחד את הסיטואציות המלחיצות שנוצרות. גבי ושיר מחליטים על שיתוף פעולה ביניהם, ועל חלוקה גמישה יותר של התפקידים. כמו כן מחליטים ההורים להרפות בינתיים מהצורך ששיר תהייה המורה של עמית, כאשר הנזק רב מהתועלת.

אני מעבירה את המסר שניתנת להם הזדמנות להעניק את מה שהם מסוגלים כהורים: לשוחח עם הילדים על נושאים שונים, לערוך ביחד את השולחן, לבשל ולאפות ביחד, לעסוק ביחד בספורט ובריקוד, להעלות חוויות בכתיבה, בציור ובצילום, ולשחק משחקי קופסה ביחד. אני מזמינה אותו לערוך יומיום שיחות משפחתיות על רגשותיהם, ולעזור לילדים לאוורר את רגשותיהם. כמו כן, אני מציעה להורים למצוא זמן איכות כאשר הילדים עסוקים, כדי לשוחח ביניהם על תחושותיהם.

משבר הקורונה מספק הזדמנות להורים לבלות עם ילדיהם. העבודה מהבית יכולה להפוך למבורכת, מאפשרת יותר גמישות בחלוקת התפקידים ויותר שיתוף פעולה בין ההורים. משבר הקורונה מאפשר להפוך את הסיכון ביחסים במשפחה לסיכוי ליחסים טובים יותר. הדרכת ההורים אונליין עוזרת להתמודדות מוצלחת עם האתגרים במציאות החדשה.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר