גירושים בריאים- האם זה אפשרי?

פרידה בריאה בעת הגירושין הינה תהליך מאתגר עבור בני הזוג. במשך השנים מוצאים את עצמם חלק בני הזוג, מתרחקים זה מזו. אובדת האינטימיות, ונוצרת זרות: השניים חיים תחת קורת גג אחת, תוך בדידות וכאב. החלל הריק מתמלא על ידי התמכרות לעבודה, בגידה או השקעה רבה מחוץ לבית. הרבה פעמים מופיעים ביטויי כעס וקונפליקטים קשים, שמגבירים את הריחוק זה מזו. מהן הסיבות להמשיך את ה”זוגיות” למרות הכל? אחת הטענות שאני שומעת לעיתים קרובות מההורים היא: “למען הילדים”… אבל “כשהילדים יגדלו – נתגרש.” גם חרדת נטישה, צורך להיצמד למוכר ולידוע, וכן אשליה שהאחר ישתנה הינם סיבות להיתקע בזוגיות לא בריאה.

בעזרת טיפול זוגי יכולים בני הזוג, לנסות לשקם את הזוגיות. אם הגיעו לאחר תקופה מסוימת למסקנה שאין סיכוי לשינוי, יכולים בני הזוג לבחור בפרידה. הטיפול יעזור לערוך את תהליך הפרידה בדרך בריאה ככל האפשר.

כיצד משפעים גירושי ההורים על הילדים?

בספרן של רוני סולן ושולה מודן (2017) מתארות הפסיכותרפיסטיות את המורכבות והכאב בגירושין עבור כל בני המשפחה ובעיקר לילדים. שבירת המסגרת מערערת את תחושת הביטחון של הילדים בקשר עם הוריהם. כמוכן מתעוררת לעיתים קרובות, החרדה להינטש ולהידחות על ידי ההורים, עקב קונפליקטים בין ההורים. אולם, אם התהליך מלווה על ידי טיפול רגיש, יכולים הגירושין להיעשות באופן בוגר, אחראי ותוך שיתוף פעולה. הדבר מתאפשר כשההורים מציבים בראש סדר העדיפויות שלהם את בריאותם הנפשית של ילדיהם, מתוך דאגה אמיתית לשלומם.

ילדים הם, במידה רבה, בבואה לתחושות ההורים. לילדים יכולת לקלוט את המסרים הסמויים והגילויים של ההורים. אם ההורים עיבדו את חוויותיהם בעזרת טיפול זוגי, גובר הסיכוי שיצליחו לעזור לילדים לבנות עולם בריא ויציב. המסרים של האחד לגבי השני יעברו ללא תוקפנות, ויהיו מאוזנים ומלאי כבוד הדדי. ההורים יוכלו לגלות עידוד ותמיכה, ולהעצים את ילדיהם.

דוגמה לכך היא סיפורו של אמיר (הפרטים המזהים טושטשו) בן ה-32 , בן להורים גרושים. בטיפול הפרטני, אליו הגיע עקב אסון שפקד אותו, סיפר על הפרידה של הוריו כאירוע מכונן בחייו. “אני זוכר את הרגע בו הורי סיפרו לי ולאחי שהם עומדים להתגרש. הייתי בן תשע ובהתחלה הרגשתי שעולמי חרב. אבל לכל אורך הדרך הרגשתי, ששניהם דואגים לי. היה לי ברור שאינם משתמשים בי ככלי משחק”. בדיעבד נודע לאמיר שהוריו היו למעלה משנה בטיפול זוגי עד לגירושין. גם לאחר מכן המשיכו להתייעץ ותאמו ביניהם את החינוך וההחלטות המשמעותיות. הכבוד, הבגרות והאחריות עזרו לאמיר לבנות עולם יציב.

למרבה הצער, פרידות רבות אינן כאלה. תהליכי גירושין רבים מתקיימים ללא כבוד הדדי, ותוך הפיכת הילדים לקורבנות של הסכסוכים הפוגעניים בין הוריהם.

מהם עקרונות הגירושין הבריאים?

· בגרות נפשית של כל אחד מבני הזוג.

· בחירה להיפרד ללא “מלחמות עולם”.

· עיבוד החוויות המורכבות בעת הגירושין, מאפשר לסגור את המעגל של “פרק א'”. בטיפול הזוגי מעובדות תחושות האכזבה, הכישלון, הכאב על האובדן, הכעס וחרדת הנטישה.

· כאשר ישנם ילדים משותפים: ההורה הבוגר מסוגל להציב את טובת ילדיו מעבר לצרכיו לנקום בהורה האחר.

· ההורה מתייחס לבן/בת הזוג שלו בכבוד ולא מכפיש, משמיץ או משפיל אותו.

הטיפול הזוגי עוזר לממש את העקרונות האלה, ולאפשר גירושין בריאים.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר