מהו כוחה של הפנטזיה?

הפנטזיה מאפשרת לנו לעוף על כנפיה למרחב “הכאילו”. בכוחה להרחיק אותנו מהמציאות המוגבלת, האפרורית והמשעממת, ולברוא עולם עשיר, ססגוני ומרתק. האין – הופך ליש. החולשה – לעוצמה. הזבל – לעולם רב משמעות, למשל בעזרת טרנספורמציה אומנותית. הפנטזיה מצילה מדיכאון ומחרדות.

אחת מהדוגמאות הרבות מאוד להתגברות על חסכים באמצעות הדמיון, מתוארת על ידי גריס מקליין בספרה “היום המושלם שלי”. אמה של ג’ודית מתה ביום בו נולדה. התינוקת ואביה חיים בעולם בו השכול והאובדן יוצרים חור שחור אצל הילדה, בדידות, כאב, פגיעות וחוסר אונים. אבל בכוח הדמיון מצליחה ג’ודית ליצור עולם בו יש לה שליטה. זו חוויה מתקנת לאובדן השליטה בחייה. באמצעים פשוטים של צבע, קצף גילוח ומנקי מקטרות, נברא עולם מלא ורב כוח. אומנם הנחמה בפנטזיה בלבד איננה מספיקה כדי להגן, אבל היא בעלת חשיבות ומשמעות.

איך אפשר להיעזר בפנטזיה ככוח מרפא בטיפול?

בספרם של מולי להד ומיקי דורון SEE FAR CBT, מוצג כוחה של הפנטזיה להתמודד עם משברים נפשיים קשים, ולהתגבר על פוסט-טראומה: ב”מציאות הפנטסטית” אין שליטה לשלושת חוקי “המציאות המציאותית”: זמן, מקום ותפקיד.

כך, לדוגמה, אני יכולה לעזור לקורבן לדמיין שהוא הגיבור. וכן, לאדם שעבר תקיפה או התעללות, לדמיין בחדר הטיפולים איך הוא מגן על עצמו. האישה הנכה יכולה לפנטז, בעזרת דמיון מודרך, שהיא רוקדת, למשל. אנחנו יכולים לעזור למטופל הסובל מחרדות ומדיכאון לשלוף ממאגר כוחותיו את המנגנון של הדמיון, ואז לפנטז עולם בטוח וטוב. אנחנו יכולים לעזור לאדם במשבר להתנתק באופן זמני מאירוע טראומתי שמהווה עבורו סכנה, בזכות האמון ותחושת הביטחון שלו בנו.

אני מרבה להשתמש בטיפולים (פרטניים וזוגיים) במשאב של הדמיון, כדי לעזור למטופל לברוא מציאות אחרת. וזאת, בידיעה ובהכרה שלו, שבתום הפגישה יחזור ל”מציאות הממשית”.. בעזרת הפנטזיות יכול המטופל, לבחון זוויות ראיה חדשות, לגלות דרכים אחרות לצאת מהמבוי הסתום, ולהשתחרר מהתקיעות.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר