קבוצת התמיכה נועדת לזוגות בתקופה הקשה והמאתגרת במהלך טיפולי הפריון. בני-הזוג בתהליך ההפריה מיטלטלים לאורך זמן, לעתים שנים, בין תקווה ליאוש, וחווים שוב ושוב אכזבה, כאשר הפנטזיה להריון מתנפצת. בכל פעם נוצר מחדש אבל על האובדן: האבל יוצר תחושות של כאב, עצב ודיכאון. נלווים לאבל רגשות בדידות: הכאב מודחק או מוכחש או לעתים מוסתר, כדי לא לפגוע בבן/בת הזוג. ובנוסף לאובדן הילד אובדות גם הקירבה והאינטימיות. על כך נוסף כעס, שמושלך על בן/בת הזוג, ונובע מהכעס על הגורל, העולם, הממסד הרפואי, הפרוצדורה הפולשנית והמכאיבה ועל הגוף שבוגד.

בני הזוג מרגישים לעתים קרובות קנאה כלפי אלה שהצליחו, חוויות כישלון, אכזבה חוזרת ונשנית ובושה. הסקס הופך בהרבה מקרים טכני ומכוון מטרה, ואובדות תחושות ההנאה והסיפוק.

ההתחככות עם האחרים ששואלים, חוקרים ופולשים בסיטואציות חברתיות שונות או בקרב המשפחה המורחבת, גורמת להסתגרות, התרחקות ובדידות, לעתים עד כדי נתק חברתי, שתיקה והסתרת סודות. קבוצת התמיכה מספקת את המענה של הביטוי הרגשי.

מהן המטרות של קבוצת התמיכה?

בקבוצה יכולים בני הזוג לבטא בחופשיות את רגשותיהם.

“זר לא יבין זאת”, אומרת לילי (כל השמות בדויים), “רק בקבוצה בה הבעיה משותפת לכולם אני יכולה להרגיש פתוחה ולשתף בכאב ובאכזבות שלי”.

“בקבוצה נוצר מרקם של חוויות משותפות, שמחברות ומאחדות אותנו, נוצרה רשת תמיכה הדדית, שהפכה במשך הזמן ליותר ויותר משמעותית עבורי”, אומר אלי.

בקבוצת התמיכה אפשר לזכות להבנה ולאמפתיה, ולא להרגיש בדידות.

“לרגשות שלנו אין מקום בחוץ”, אומרת רוני, “מי שלא עובר את התהליך הזה, לא יכול להבין אותי. חוץ מזה, לכל אחד ישנו מחוץ לקבוצה שק הבעיות שלו, ואני לא מצפה שיסחוב על הגב שלו עוד שקים. אז אני מעדיפה לשתוף ולהעמיד פנים שהכל בסדר…”

בנוסף לשותפות, האמפתיה והרגישות, נוצרת בקבוצה רשת לייעוץ ולעזרה, העברת מידע ודיון בשאלות שמשותפות לזוגות בתהליכי פריון, כגון:

איך את מתמודדת עם הקונפליקט בין הצורך לנוח ולעבוד: מצד אחד, המנוחה חיונית כי התהליך קשה ותובעני, וגם כדי להשיג תוצאות אופטימליות, ומצד שני קיים הצורך לעבוד ולשמור על שגרה ועניין בחיים.
איך מתייחסים במקום העבודה שלך להעדרויות, ואיך אפשר לגייס את האחראי/אחראית לטובת התהליך?
מהי מידת החשיפה שבחרתם בה: למי בחרתם לגלות, באיזה שלב של התהליך, האם זהו סוד, מהן התגובות וההשלכות של החשיפה או לחילופין של ההסתרה?
איך מתייחסת הסביבה הקרובה לתהליך טיפולי הפריון?
בקבוצת התמיכה לליווי טיפולי פריון יכולים בני הזוג לאמץ טקטיקות ואסטרטגיות יעילות, ללמוד זה מזה, להעשיר את ארגז הכלים להתמודדות עם הלחץ ולשאוב מהידע ומהנסיון של האחרים בקבוצה.

בקבוצת התמיכה יכול כל אחד לבטא את הצרכים, המשאלות, החלומות והעזרה לה זקוקים מבן/בת הזוג.

במה שונה קבוצה וירטואלית מקבוצה “בעולם האמיתי”?

שיעור השימוש בקבוצות תמיכה שונות באינטרנט עולה באופן דרמטי. חשיבותן של הקבוצות והפורומים ברשת רבה. אולם הקבוצות הווירטואליות אינן מהוות תחליף לקבוצה הקטנה והאינטימית, בה נוצרים יחסי אחאות חיים וחמים באווירה נעימה, בין אנשים שחולקים בעיות דומות של טיפולי פריון וזקוקים לשותפות.

מהי תרומתו של מנחה מקצועי בקבוצת תמיכה?

קבוצת תמיכה המונחית על-ידי אשת מקצוע שונה מקבוצות לעזרה עצמית. המנחה מוסמכת ובקיאה במקצועה כפסיכותרפיסטית, וכן בעלת ידע ונסיון ספציפי בתחום של ליווי זוגות בטיפולי פריון.

למנחה המקצועית כלים ויכולת לחזק ולעודד את חברי הקבוצה. אשת המקצוע מסוגלת להכיל את הרגשות המורכבים והטעונים של חברי הקבוצה. המנחה מסייעת לווסת, לאזן ולהוביל את התהליך הקבוצתי, מגדיר את האמפתיה, הרגישות וההכלה של כל אחד מחברי קבוצת התמיכה.

כמטפלת זוגית מנוסה, מסייעת המנחה בחיזוק הקשר בין בני-הזוג, שמאותגר על-ידי תהליך טיפולי הפוריות. המנחה עוזרת לבני-הזוג להחזיר לעצמם את הכוחות, ההבנה, הקירבה והאינטימיות שאבדו להם במהלך הטיפולים.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר