מהי זוגיות לא בריאה ומה ניתן לעשות איתה?

זוגיות יכולה להיות, ויש שיאמרו – אמורה להיות – המקום בו אנו מרגישים בטוחים ומובנים, מוכלים ונתמכים, ומהווה מצע להתפתחות אישית, להבנה עצמית והדדית. עם זאת, אין זה נדיר שבזוגיות מופיעים מרכיבים שאינם כה טובים, או כה בריאים עבורנו, ולעיתים מרכיבים אלו הופכים להיות העיקר ונוצרת זוגיות לא בריאה. בשורות הבאות יוסבר מהו קשר לא בריא ומה ניתן לעשות במצבים כאלו.

 

סממנים של זוגיות לא בריאה

ראשית, יש להדגיש כי זוגיות איננה כולה יופי והנאה, אלא בהחלט מעמידה אתגרים משמעותיים גם בפני זוגות שהקשר ביניהם טוב ומספק. למעשה, גם בתוך זוגיות שהיא בדרך כלל טובה יכולים להופיע מצבים לא בריאים ולא מיטיבים, בין אם סביב נושאים ספציפיים המעוררים קונפליקט, ובין אם בתקופות שונות של החיים הזוגיים והאישיים. עם זאת, קיימים מספר סממנים החוזרים באופן תדיר למדי בקשר זוגי לא בריא.

למשל, בעוד שבזוגיות בריאה יודעים בני הזוג ש- “יש עם מי לדבר” בנושאים המעשיים והרגשיים, אפילו סביב נושאים מאתגרים יחסית ואף בתקופות של קושי, הרי שבזוגיות לא טובה המצב אינו כך. התקשרות בין בני הזוג בקשרים כאלו אינה מלווה בהקשבה אמיתית ולמעשה, לרוב התחושה היא של בדידות (אותה מנסים להפיג באנשים מבחוץ או בהתכנסות פנימה). לא פעם גם קיימת תחושה קשה של כעס ותסכול, שכן לא מצליחים להעביר את מה שחושבים ומרגישים לצד השני, וקיימת באופן כללי נטייה להתעלמות ואדישות, המלווה לא פעם בעוקצנות וציניות.

אכן, החוויה של בדידות מאפיינת את הסימנים לזוגיות לא בריאה, שכן בני הזוג מרוכזים או מכונסים בתוך עצמם. ניתן לומר כי האנרגיות המיטיבות מכוונות פנימה, אל עצמי ולא אל בן הזוג, המשקף יותר את מה שלא בסדר וסופג התנהגות בהתאם לכך. מטבע הדברים, עולה תחושה של חוסר עמוק, שכן הצרכים הבסיסיים שלנו מבן הזוג כגון ביטחון, הערכה, עידוד והבנה, אינם מתמלאים, וגם אנו לא ממלאים אותם עבור בן הזוג.

מובן שגם רמת האינטימיות נמוכה יחסית, הן ברובד הרגשי והן ברובד הפיזי – הליטוף, החיבוק, המגע המיני חסרים, ולמעשה בני הזוג רחוקים זה מזה במרבית המישורים. ומכיוון שאין אינטימיות ושיתוף, יש גם הרבה דברים הנשמרים בסוד מתחת לפני השטח, שאנשים אינם מגלים לבן זוגם. לא מדובר דווקא בבגידה אלא בחלומות, בדאגות, בציפיות ואף בענייני היומיום.

 

ומכיוון אחר, ניתן לומר שרמת האמון נמוכה מאוד, בכך שבן הזוג יקשיב לבת הזוג, יהיה שם עבורה, יבין אותה ויהיה אמפתי ואכפתי. ואם אין הרבה אמון, קיימת יותר חשדנות שיכולה להתבטא למשל בבדיקות ומעקב אחר מעשיו של בן הזוג. לאו דווקא מקנאה, אלא חוסר אמון בסיסי במה שהאחר אומר ומספר לי על התחומים השונים של החיים – רגשותיו, תפיסת עולמו, חייו החברתיים, עניינים כלכליים וכדומה.

מעבר לכך, אם תקראו מאמרים על זוגיות לא בריאה ברשת תוכלו למצוא עוד שורה ארוכה של סממנים. לדוגמא, בזוגיות לא טובה, במקום לקבל את בן הזוג כפי שהוא, הנטייה היא לצפות ואף לדרוש שישנה את עצמו כך שיעמוד בציפיות של בת הזוג. בנוסף, בזוגיות כזו בני הזוג כמעט ואינם מעניקים זה לזה מתוך רצון כן ואמיתי, אלא משתפים פעולה עם דרישות האחר מתוך הכרח, שנובע לא פעם מאשמה ולחץ.

כמו כן, כאשר בודקים מהי זוגיות לא בריאה מגלים שלא פעם נעשה שימוש בפרטים אינטימיים ובחולשות של בן הזוג כדי לגחך עליו ולהקניט אותו, לעיתים בפני אנשים אחריו, מה שכמובן הורס את האמון שעוד איכשהו קיים. ומה שבטוח, אין כאן תחושה של חברות אמיתית, שהינה יסוד חשוב ביותר לזוגיות טובה. אין פלא איפה, שבני הזוג גם נוטים לחפש את חברתם של אנשים אחרים, שעליהם אפשר יותר לסמוך ולהרגיש בטוחים. ולבסוף, ברור שבמערכת יחסים כזאת יגיעו הדברים שוב ושוב לכדי מריבות ופיצוצים, שקשה מאוד להתאושש מהם בזמן סביר, וממשיכים להחזיק בבטן את הכעס והטינה לזמן רב.

 

אני במערכת יחסים לא בריאה – מה לעשות?

אחרי שהוסבר בקווים כלליים מהי זוגיות לא טובה, עולה באופן טבעי השאלה – מה אפשר לעשות עם זה? ובכן, זוגיות לא בריאה מגיעה לעיתים לכדי פרידה, אך בטרם עושים זאת אפשר וכדאי להגיע לטיפול זוגי. לו הייתם יכולים לפתור זאת בעצמכם, מן הסתם כבר הייתם מצליחים ונהנים ממה שאתם כמהים לו – קשר חברי, אינטימי, תומך וקרוב. אך מכיוון שמצב העניינים הוא כזה שאינכם יכולים לבד, מטפלת זוגית מנוסה היא הדמות שאליה נכון לפנות.

 

במהלך טיפול זוגי ניתן לעבד את החוויות האלו ולהעמיק בהן, לסלק את התחושות הקשות שנוצרו ולהפוך את הזוגיות לבריאה יותר. בין היתר, אנו עובדים ביחד על הרצונות שלכם מהקשר, על התקשורת ביניכם, על שיפור האינטימיות, על הקשבה, מגע ועוד. זאת, במרחב תומך ומכיל המאפשר למידה לגבי האופן שבו ניתן להתנהל אחד עם השנייה גם בקשר, מחוץ לקליניקה.

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת זוגית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר