פניה לטיפול זוגי עקב פגיעה בתקשורת המינית וביחסי המין של בני זוג בזמן משבר הקורונה

משבר הקורונה הבלתי צפוי והממושך, שנחת עלינו לאחרונה, יוצר באופן טבעי לחץ ומועקה, שפוגעים גם ביחסי המין ובתקשורת המינית בין בני זוג. אצל זוגות רבים נוצר בעת המשבר צורך להיעזר בפסיכותרפיה זוגית מינית כדי לצאת מהסבך שנקלעו אליו, ובחורים לפנות לטיפול מיני זוגי אונליין.

כך, הסגר והניתוק מהחיים הנורמליים, גרמו ללירן וענת, בני זוג בחמש השנים האחרונות שנמצאים בטיפול מיני וזוגי בקליניקה שלי כשנה, לחוש חרדה, דכדוך וחנק. תחושות אלו משפיעות לרעה על הקשר הזוגי ועל המיניות שלהם, וגרמו גם להימנעות מסקס ואינטימיות.

בעת משבר הקורונה השיחות שלנו עברו להיות אונליין. “חסר לי המרחב הרגיל והשפוי שאני רגיל אליו. אנחנו כל הזמן ביחד ורק בבית. זה קשה” שיתף לירן. “גם לי אין אוויר לנשימה, וזה מעייף אותי נפשית ופיזית”, אומרת ענת. שניהם מתארים את ההשלכות של המתח, הניתוק מהחיים התוססים והאפרוריות על הזוגיות שלהם. לירן וענת הם דוגמה לבני זוג, שנוהגים לצאת לעבודה, לחדר הכושר, לחברים, ולמקומות בילוי כגון קולנוע ומסעדות. בימי הקורונה מתאפיינת הזוגיות שלהם בחוסר פרטיות. “אנחנו רבים יותר”, מספר לירן, “בגלל דברים טיפשיים וחסרי חשיבות, ומגלים פחות סבלנות וחיבה”. “כואב לי” אומרת ענת “שישנם קרירות וחוסר אינטימיות. באופן פרדוקסאלי, במקום לחוש יותר קירבה, כשאנחנו מסביב לשעון ביחד, התרחקנו”. ההימנעות מסקס רק הגבירה את המתח שגם ככה חווים בני הזוג בתקופה מלחיצה זו.

ביחד או לחוד- טיפול זוגי מיני אונליין בזמן משבר הקורונה

בטיפול הזוגי בזמן משבר הקורונה, מתמודדים בני זוג רבים עם סוגית ה”ביחד או לחוד”, והמרחב האישי מול המרחב הזוגי, כפי שמבטאים, לדוגמה, ענת ולירן. השאלה בה אנחנו מתמקדים הינה: איך ליצור במציאות הנוכחית עבורה כל אחד מבני הזוג, מרחב בטוח, בו לא יחוש שפולשים אליו (כפי שהקורונה פלשה לחיינו), ויחד עם זאת תתאפשר אינטימיות. גילוי האיזון העדין בין העצמי והזוגי הוא אתגר לכל אורך חיי הזוגיות, ועל אחת כמה וכמה, במציאות החדשה בה מאותגרים הגבולות האינדיבידואליים. בטיפול מעלה כל אחד מבני הזוג בעיות, כגון: הזמן והמקום בו כל אחד עובד מהבית, קורא, או משוחח עם חברים אונליין. כמו כן מתוכננות סיטואציות זוגיות כמו דייט בו “יפגשו” בני הזוג בבית, במקום שיאורגן באווירה מזמינה ואינטימית. לא פעם נתקלים בני הזוג בקושי ליישם את התוכניות שתכננו והחליט עליהן ביחד בטיפול. דווקא דרך ה”כישלונות” נחשפים הקשיים שלהם, ונוצרת הזדמנות לעבודה על הקשר הזוגי.

במקרה של לירן וענת, מתגלים קונפליקטים מורכבים של בני הזוג, שמתבטאים בקונפליקט בציר קירבה – מרחק, אולם בלי להבין את מקורם מגיעים למבוי סתום. בטיפול אונליין, מתגלה שהמשבר שולף מתיבת הפנדורה הזוגית שדים בנוגע לקשיים באינטימיות. אבל משבר הקורונה רק מעצים את הקשיים האלה, ולא יוצר אותם יש מאין. הטיפול הזוגי מעניק הזדמנות להציף את הבעיות באינטימיות, להתבונן בהן, להעמיק בהן, לגלות את מקורן, ורק אז לגלות דפוסים יעילים יותר מבחינה רגשית, תפיסתית והתנהגותית.

כך לדוגמה, מתגלה שהקושי באינטימיות נעוץ בהתקשרות כחרד נמנע של לירן, שיצרו דפוסי התנהגות של הימנעות ממגע. טלי, שחוותה נטישה ובדידות, ומתאפיינת בהתקשרות חרדה, נדחפה לרדוף אחרי לירן. בדינמיקה הזוגית של הרודף – נרדף של טלי ולירן, היו תקופות ארוכות של חוסר סקס, כאב של טלי, תיסכול וכעס. הבעיה התעצמה כאשר פרץ משבר הקורונה, ושניהם נכלאו באופן מרחב מצומצם. לא היו אפשרויות לברוח פיזית, אבל נוצרו אסטרטגיות בריחה אחרות: המריבות איפשרו להפנות את הגב זה לזו, ליצור ריחוק ולהימנע מסקס.

הטיפול הזוגי איפשר להבין את הדינמיקה הזוגית ואת שורשיה, וליצור בהדרגה דפוסים חלופיים. הטיפול הזוגי איפשר להפוך את הסיכון והאיום על הזוגיות, לסיכוי לצמיחת האינטימיות, ולחיי סקס מלאי תשוקה והנאה.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר