טיפול מיני זוגי הינו גישה טיפולית שמשלבת את הטיפול המיני והטיפול הזוגי תחת קורת גג אחת.

לכן, נדרשות מאומנויות כמטפלת מינית מוסמכת וכן כמטפלת זוגית מוסמכת. מתי פונים בני הזוג לטיפול מיני זוגי? הניסיון הקליני כמטפלת מינית וזוגית מראה לי, שלעיתים קרובות, בעיה כלשהי בתפקוד המיני של האחד משפיעה על התפקוד המיני של האחר. בהתבוננות מערכתית אני יכולה לזהות, לשקף ולהראות איך נוצר מעגל סגור שלילי של אינטראקציות זוגיות ומיניות. לדוגמה: לעדנה בעיה בתפקוד המיני של חוסר חשק. עדנה חומקת בדרכים שונות מאבי, כדי לא להיפגש איתו במיטה, ולהימנע מהלחץ המופעל עליה לקיים איתו יחסים. במשך הזמן פוחת אצל אבי החשק לסקס איתה, כי הוא חש דחוי. במערכת היחסים הקודמים שלו ננטש, ודפוסי ההתנהגות של עדנה מחריפים את חרדת הנטישה שלו. ואז מופיע אצל אבי כשל זיקפתי (אין אונות), “וכאשר עדנה סוף סוף מסכימה לעשות סקס, אני כבר לא יכול…” בטיפול המיני בזוג מתבהרת התמונה, ותחושת הביזוי העצמי של אבי פוחתת. שניהם זוכים להבנה ולהכלה.

גם הבעיה בתפקוד המיני של הגבר משליכה על תפקודה המיני של האישה. למשל: הכשל הזיקפתי של אלכס פוגע רגשית בנורית. “זו פגיעה בבטן הרכה שלי” אומרת נורית בטיפול. החוויה שלה מתעצמת על ידי הדימוי העצמי הנמוך שלה, ותחושת הדחיה אותה סוחבת נורית מאז ילדותה המוקדמת. אצל נורית הפגועה נוצר חוסר חשק, כי הסקס אסוציאטיבי לעלבון ותסכול. אלכס ונורית מגיעים לטיפול לאחר תקופה ממושכת, בה שניהם נמנעים מלקיים מגע מיני. לחוסר הקשר המיני נלוות טענות הדדיות, נוצרות מריבות, והאווירה נפיצה וטעונה.

כמו כן, בעיה בתחום הכאב, כגון וגיניזמוס או וסטבוליטיס, עלולה ליצור אצל הגבר חרדה לפגוע באשתו, ואז ליצור אצלו בעית חוסר חשק. בעיה אחרת כגון שפיכה מהירה שניונית. אם הצורך של בת הזוג להיתמך, כאשר היא סובלת מוגיניזמוס או וסטבוליטיס, לא נענה – היא נסגרת עוד יותר. כפסיכותרפיסטית מינית וזוגית אני מאפשרת לה להרחיב את הפתח, להפחית בהדרגה את הרתיעה שלה ממין, ומאפשרת לו להיות שותף פעיל ומשמעותי בתהליך. אני מתמקדת לא רק בבעיה המינית. אלא בהיבטים הזוגיים של התקשורת, השיח המיני, הארועים שכל אחד מהם חווה כאדם, המסרים שנמסרו לכל אחד מהם בהעברה בין דורית, וטראומות מיניות אחרות שחוו. לבני הזוג נוצרת אמפתיה זה כלפי זו במהלך הטיפול המיני והזוגי והכלה הדדית, כאשר אני מכילה את שניהם. השיח המיני מתרחב, והפיל הגדול בחדר שנמנעו מלשוחח עליו – הקשיים המיניים – הופך לגלוי ומדובר. פוחתים הקונפליקטים שמקורם בבעיות מיניות בלתי פתורות ולא מדוברות. האווירה משתפרת וגוברת תחושת הביטחון. ואז גוברים הרצון לאינטימיות ולמגע מיני.

ישנם מקרים בהם בן/בת הזוג שותפים לתרגול. כך, למשל, רמי ואילנית, פנו לטיפול המיני עקב בעיית שפיכה מהירה של רמי. הפגישות היו בחלקן פרטניות עם רמי. עבדנו על התרגול, המתאים לפתרון הבעיה. לחלק מהמפגשים הצטרפה אילנית, והייתה שותפה תומכת ומשמעותית. התרגול הזוגי נעשה על ידי שניהם תוך מוטיבציה גבוהה ומסירות, והאיץ את תהליך ההתמודדות עם הבעיה. הזוגיות התחזקה תודות לתהליך המשותף, ויחסי המין הפכו למספקים ומענגים.

הטיפול המיני הזוגי מאפשר לבני זוג, שסובלים ממגוון רחב של בעיות בתפקוד המיני, לצאת מהתקיעות שלהם, וכן לשפר את חיי המין שלהם ואת הזוגיות שלהם.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר