כפסיכותרפיסטית מינית (סקסולוגית)אני מטפלת בנשים ובגברים בבעיות בתפקוד המיני שלהם. אחת הבעיות השכיחות בתפקוד המיני של גברים הינה בעיית זיקפה (כשל זיקפתי), הקרויה גם אין אונות או אימפוטנציה.

מהי בעיית זיקפה? הפרעה בזיקפה (Erectile Dysfunction) מתבטאת בקושי לשמור על זיקפה עד להשלמת האקט המיני, או בהפחתה בקשיות הזיקפה תוך כדי האקט. רק אם הבעיה נמשכת למעלה מחצי שנה, האבחון הרשמי הוא של כשל זיקפתי. אולם בפועל, לא מומלץ לחכות זמן כה רב עד לפנייה לטיפול מיני: ככל שפונים מהר יותר, כך הטיפול יעיל יותר.

מהן הסיבות לכשל הזיקפתי?

בעיות פיזיות כגון סוכרת, יתר לחץ דם או מחלות אחרות וכן רמת טסטוסטרון נמוכה, עלולים ליצור כשל זיקפתי. לכן, אני מפנה בעת הצורך לבדיקות רפואיות, כדי להעריך אם הסיבה פיזיולוגית או פסיכולוגית או נגרמה משילוב של הגורמים הללו.

בעיות נפשיות שונות כגון חרדה, דיכאון, פוסט טראומה ועוד, יכולות להשפיע על התפקוד המיני של גברים. לעיתים קרובות הפגיעה מתבטאת בכשל זיקפתי. באינטייק (תשאול ההיסטוריה המשפחתית, הזוגית, החברתית והמינית) המפורט שאני עורכת בתחילת הטיפול המיני, אני בודקת את הקשר בין המצב הנפשי לבין הבעיה בתפקוד המיני של הכשל הזיקפתי, חוסר החשק או בעיית השפיכה המהירה או המעוכבת. כמו כן, אני בודקת אם האדם נוטל תרופות פסיכיאטריות שפוגעות בתפקוד המיני שלו בכלל ובכשל הזיקפתי בפרט.

בעיית הזיקפה היא, לעיתים קרובות, סימפטום המופיע עקב אירועי חיים בעיתיים. אירוע טראומטי כגון מוות של בת זוג אהובה, פיטורין, משבר כלכלי קשה, הדחה מקורס משמעותי שמובילה לפגיעה נרקיסיסטית, אבחון ילד כבעל צרכים מיוחדים ועוד, עלול להוביל למשבר נפשי. יתכן שהאדם לא יהיה מודע להשלכות האירוע הטראומטי עליו, והקושי יתגלה בבואו לקיים יחסי מין.

דוגמה לכך היא סיפורו של יוני שהופנה אלי כסובל מבעיית זיקפה ואובחן כפוסט טראומטי. “הייתי מפקד בטנק שנפגע במהלך השרות הצבאי שלי. האירוע הטראומטי גרם לי לחוש רגשי אשם ובושה, תסכול וכעס על עצמי, שלא הצלחתי להגן על הנהג ושאר החיילים שהיו כפופים לי. רק עכשיו בעזרת הטיפול אני מבין את הקשר בין האירוע הקשה לבין ההשלכות שלו על התפקוד המיני שלי בכלל והבעיה של הזיקפה בפרט” סיפר יוני בטיפול. לאחר תהליך טיפולי משמעותי מגלה יוני בן הארבעים, שלטראומה הזו נלוו אירועים נוספים: פיטורין ממקום עבודה משמעותי, ולאחר מכן גירושין קשים. כל אלה פגעו בדימוי העצמי שלו, גרמו לאובדן הביטחון העצמי שלו, ולמחשבות כגון “אני לא גבר, אני לא שווה כלום”. הסימפטומים של הכשל הזיקפתי שהביא את יוני לטיפול המיני אצלי, היה הפתח דרכו נכנסנו בטיפול לאירועים מכוננים קשים, מחשבות שליליות של יוני אודות עצמו, תחושות כישלון, ואז גם כישלון בתפקוד המיני.

גורמים נוספים של כשל זיקפתי, המתגלים בטיפול המיני, הם: אמונות שגויות, ציפיות בלתי מציאותיות, מיומנויות תקשורת לקויות, וכללים נוקשים של “מותר” או “אסור” בסקס. כך, לדוגמה, מאמינים גברים רבים שלגברים אסור להרגיש, ואם כן – אסור להם לבטא את תחושותיהם, כי הדבר ייתפס כחולשה. המיתוס “גברים לא בוכים” גורם לניתוק בין העולם הריגשי והתפקוד הפיזי, לתפקוד רובוטי וטכני, ולתפקוד כצופה ולא כמעורב בסקס. זו קרקע פורייה לצמיחת בעיות בתפקוד המיני של גברים ובעיית כשל בזיקפה בפרט.

תפיסות שגויות על מיניות בקרב גברים, שיוצרות לחץ נפשי וכישלון בתפקוד המיני הן רבות, כגון: “גבר שאוהב את אשתו באמת, חייב להיות מסוגל להגיע לזקפה בכל פעם, בלי קשר למציאות, לסיטואציה או ליחסים ביניהם”. וכן, “על הגבר ליזום לקיים יחסי מין ולהיות אחראי להצלחתם”. ועוד, “אם גבר מאבד את זיקפתו, הוא לא גבר, ואז הוא מאבד הכל…” תפיסות שגויות על מיניות של גברים בהכרח טבועות כל כך לעומק בתודעתם של בני האדם, שהן משפיעות בהכרח על הרגשות וההתנהגות המינית. על כך נוספות ציפיות בלתי מציאותיות של הגברים והנשים, שנובעות מדעות קדומות, בורות ומסרים שעוברים במדיה או במשפחה מדור לדור.מה הפלא שהלחץ המופעל גברים רבים לביצועים בלתי מציאותיים גורם לתחושות כישלון, ואז לכישלון בתפקוד המיני, שמתבטא בכשל זיקפתי.

מיומנויות תקשורת לקויות תורמות גם הן לכשל המיני. שיח מיני סוגר ולא מאפשר בין בני זוג מתבטא בהימנעות מדיבור על מה נעים או לא בסקס, מהו המגע המעורר או הדוחה ומרתיע ועוד. כשל זיקפתי וירידה בחשק המיני הם לעיתים קרובות ביטוי לכעס או עלבון של הגבר כלפי בן/בת הזוג שלו. בטיפול המיני אני פוגשת גברים רבים שנראים כלפי חוץ בישנים, מהוססים ורגועים. הם לא מבטאים את תחושותיהם באופן מילולי, ובאופן לא מודע “מנצלים”את הזיקפה כנשק יום הדין בקונפליקטים הזוגיים הבלתי פתורים שלהם. לעיתים בני הזוג מפגינים כלפי חוץ זוגיות טובה וחסרת מריבות, ובחדרי חדרים, במיטה, מתגלה הקושי לתפקד מינית.המעגל הסגור השלילי של הכישלון יוצר כשל זיקפתי, שנחשף במהלך הטיפול המיני.

סיפור הטיפול של אבי ודיקלה ממחיש זאת הייטב. אבי (בן השלושים וחמש) ודיקלה (בת גילו) הגיעו אלי לטיפול מיני זוגי, עקב הכשל הזיקפתי של אבי. במהלך הטיפול התבהר המעגל שלוכד את שניהם, תוך החרפת הבעיה, עד להפסקת קיום יחסי מין לחלוטין במשך כמעט שנה.אבי גילה שדיקלה בוגדת בו עם חבר שלה לעבודה. לבגידה היו השלכות קשות על הנישואין שלהן, ואבי חשב לעזוב את הבית. אולם אהבתו אליה גברה על הרצון לקום ולעזוב אותה. יחד עם זאת, אבד לו האמון בה, והסימפטום לכעס, תחושת חוסר האונים והתסכול שחש התבטא בכשל זיקפתי. שניהם הבינו שמשהו בחיי הסקס שלהם השתבש. אבל בהעדר דפוסי תקשורת פתוחים ביניהם, לא העז אף אחד מהם לדבר על הכאב, האכזבה ועל הפגיעה בחיי המין.

אבי איבד מביטחונו העצמי, והחל לפקפק בגבריות שלו. אבי ניסה בכל כוחו לשמור על “שיגרת יחסי המין”, כפי שקרא לאחיזה הנואשת ב”מה שהיה, ואני כבר לא מאמין שיחזור להיות כפי שהיה”. אבי חווה תחושת כישלון בקיום יחסי המין, עקב הכשל הזיקפתי. “הרגשתי אשם”, מספר אבי בכאב, “שאני לא מסוגל לספק את דיקלה. האשמתי את עצמי, שבגללי הייתה הבגידה. הרגשתי שאני לא שווה כלום. גם דיקלה נתנה לי תחושה, שגברים אחרים שווים יותר”. ואז נותרה תחושת חוסר האונים, שהתבטאה בסימפטום של אין אונות או כשל זיקפתי. נוצרה חרדת ביצוע. כשאבי נכשל שוב ושוב, התבייש בכישלונו, כעס על עצמו ועל דיקלה, התרחק ממנה, והחל לוותר על מגע מיני לאורך זמן רב. כשהתקבע המעגל הסגור השלילי עמדו דיקלה ואבי כמעט בפני גירושין.

איך מאפשר הטיפול המיני להתמודד ביעילות בבעיות הכשל הזיקפתי?

הטיפול המיני הזוגי איפשר לאבי ודיקלה ליצור שינוי בשיח המיני ובתקשורת בכלל, ולשוחח בפתיחות על בעיותיהם. אבי סיפר על חוסר ההכלה וההבנה של דיקלה, על הפגיעה המתמשכת בדימוי העצמי שלו, ועל הגעגועים ל”דיקלה האוהבת של פעם”. דיקלה לקחה על אחריותה את ההתנהגות הפוגעת שלה, וסיפרה על הבדידות שהיא חשה בזוגיות. דיקלה ואבי הבינו באמצעות הטיפול המיני זוגי, שבעיית הכשל הזיקפתי של אבי היא הסימפטום לכעס ולאכזבה שלו. שניהם הבינו שהבגידה היא סימפטום לתקשורת הלקויה ביניהם ולריחוק שנוצר. בעזרת הטיפול נוצרו קירבה, אינטימיות שאבדה ואותנטיות בתקשורת. בעיית הזיקפה נפתרה. הסקס חזר להיות מעורר ומספק, וכל אחד מהם הרגיש שבע רצון במערכת היחסים המשוקמת.

הטיפול המיני בבעיית הכשל הזיקפתי מלמד את בני הזוג מיומנויות חדשות, ועוזר לשפר את היחסים ביניהם. כמו כן נוצרים בטיפול המיני בבעיית כשל זיקפתי מושגים חדשים, במקום המושגים השגויים והתפיסות הבעייתיות. נותנת רשות בעזרת הטיפול לאמץ אמונות מציאותיות וחיוביות יותר, כגון: להנות ממין, לבטא רגשות, להיכשל מידי פעם, להתמקד באנוכיות בהנאה, לחוש ולבטא פגיעות (להיות חלש, עייף וחושש לפעמים). מעבר לכך, הטיפול המיני עוזר לעצב ציפיות חדשות, על ידי הצגת עובדות מדויקות ומידע אמין. בטיפול המיני נרכשות מיומנויות תקשורת, ששוברות שתיקה, עקב בושה ופחד לבטא תחושות. השינוי של התפיסות, האמונות, הציפיות והתקשורת בתחום המיני מאפשר להתמודד בהצלחה רבה בבעיות הכשל הזיקפתי, וליצור מיניות מהנה ומספקת.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר