אצל חלק מהנשים ומהגברים שבטיפולי כסקסולוגית, אני מגלה החמרה בבעיות בתחום התפקוד המיני, מאז שפשטה מגפת הקורונה. בעיקר מתגלות ירידה בחשק המיני, בעיות זיקפה אצל גברים וחוסר עוררות בקרב נשים. מתגלית גם החרפה בבעיות של כאב בזמן קיום יחסי מין, בעיקר בנשים הסובלות מוגיניזמוס ודיספראוניה. במקביל גברה צריכת הפורנו וההתמכרות לפורנו, תוך הפחתה ניכרת בתדירות יחסי המין.

“למי יש ראש בתקופת הקורונה לסקס”, אומרת לי רווית (בת הארבעים), הנשואה כעשר שנים לאמיר. “יזמתי את הטיפול המיני זוגי הזה, כי הגענו למשבר, ואני בחרדה שללא טיפול המצב יחריף. אמיר לוחץ עלי לשכב איתו. מבחינתו תקופת העבודה בבית היא הזדמנות לקיים יותר יחסי מין. אבל ממש לא בא לי. אני מתחמקת בכל פעם בתירוץ אחר: הילדים ישמעו, צריכים להשקיע יותר עכשיו בילדים שעוד לא חזרו ללימודים, אני עייפה, עליתי במשקל ואני נגעלת מעצמי”… אמיר מתאר את העלבון והדחיה שהוא חווה. בין רווית ואמיר גברו המתח, הריחוק והקונפליקטים. שניהם מרגישים שבלי הטיפול המיני זוגי- נשקפת סכנה לזוגיות שלהם.

במהלך הטיפולים מתגלות לי כסקסולוגית הסיבות להחרפת הבעיות בתפקוד המיני, בקרב נשים וגברים רבים. בצל המגפה עלו דיכאון, חרדות, פוסט טראומה, אובססיה כפייתית (OCD) ואגורפוביה (הימנעות מיציאה למרחב הציבורי עקב חרדה). להתפשטות המגפה ישנן השפעות עצומות על חווית האימה של בני האדם, והיא מוקרנת על המסך של המיניות. בין רגע השתנה העולם בו אנו חיים, והפך למאיים ומסוכן. האמיתות עליהן גדלנו הופרכו. אבדה תחושת הביטחון בגוף ובחוסנו. נוצרה פגיעות רבה, תוך חשיפה מתמדת למוות, מחלה ונכות.

אובדנים אלה יצרו דיכאון בקרב רבים. העצימו את הדיכאון העדר החופש וההגבלות, הבידוד, העדר המגע והניתוק ממשאבי תמיכה אישיים וחברתיים. נוסף על כך אובדן הביטחון הכלכלי, כבסיס ליציבות ולרוגע. הדיכאון הוא כבאי החשק המיני העיקרי, ואיתו פוחתת התדירות של יחסי המין. חלק מהאנשים צורכים מאז פרוץ המגפה תרופות נוגדות דיכאון, שחלקן משבשות את התפקוד המיני, וגורמות לבעיית זיקפה, חוסר חשק מיני, או בעיות בשפיכה. בטיפול המיני הזוגי מבטאים בני הזוג את הבדידות, הנוצרת עקב חוסר המגע המיני. לחלל הריק הנוצר בחוסר הסקס חודרים עלבונות, כעסים ומריבות, שמאיימים על שלמות הזוגיות. במקום תחושת הביטחון, כי “ביתי הוא מבצרי, ובן זוגי מקור הנחמה שלי”, הופך הבית למקום לא בטוח, רווי במתח ובעוינות. באווירה כזו כבוי החשק המיני והריחוק גובר.

לצד הדיכאון בעת הקורונה, משתלטת גם בקרב נשים וגברים רבים חרדה. כשהאיום במוות, בחולי, בשלמות המשפחה ובביטחון הכלכלי ממשי כל כך – אין טבעי יותר מחרדה קיומית. גם לחרדה השפעה שלילית על התפקוד המיני.

“אני מוטרדת ומוצפת בחרדות”, אומרת מירית בטיפול מיני זוגי, שהחל כבר לפני כחצי שנה. “לפני שפרצה המגפה, התקשיתי להגיע לאורגזמה. הגענו לשינויים באמצעות הטיפול המיני זוגי. נהניתי, יזמתי ורועי היה מרוצה. מאז שפרצה המגפה ישנה רגרסיה.”

במהלך הטיפול ניתן תוקף לנסיגה. מוכלות תחושות הכאב של מירית ורועי, התסכול והאכזבה שלהם. בניתוח הסיטואציות המתוארות על ידי שניהם, מתבהרים הקשיים של מירית וסיבותיהם: מירית מלאת החרדות, איננה מסוגלת להרגיש מספיק נינוחות ורוגע, כדי להיות נוכחת ריגשית בזמן האקט המיני. מירית שוב מלאת ביקורת על עצמה, ותופסת גם את רועי כביקורתי.

העיבוד הרגשי מאפשר למירית להבין את עצמה, לקבל באופן לא שיפוטי את החוויות שלה, ולשנות את הפרשנות שלה: מ”אני אשמה” ל”אני מתקשה”, ומ”אני נכשלת” ל”טבעי שקשה לי לאבד שליטה”, כאשר החוויה הבסיסית בעת הקורונה היא של אובדן שליטה. גם לרועי, כשותף של מירית במסע, קל יותר להכיל את תחושותיה של בת הזוג שלו, להבין ולתמוך. רועי עובר שינוי תפיסתי מ”אם אני לא גורם למירית להגיע לאורגזמה – אני לא גבר,” לחוויה ותפיסה אחרת: “למירית יש בעלות על האורגזמה שלה. אני לא אשם”. אין בחוסר האורגזמה שלה הוכחה לחוסר גבריות”. הטיפול עוזר לבני הזוג להתגבר על המשבר, ולזכות בהנאה ובסיפוק מחיי המין שלהם.

מה מעניק הטיפול המיני הזוגי בעת הקורונה?

· הזדמנות למנף את המיניות, שנפגמה בזמן משבר הקורונה.

· מרחב בטוח של מוכלות החרדות, הדיכאון, הפוסט טראומה, או הבעיות הרגשיות השונות שהופיעו או התעצמו בתקופת הקורונה. במרחב הזה זוכות התחושות המשפיעות על התפקוד המיני לעיבוד ולהבנה.

· עבודה על הדינמיקה הזוגית והמינית המושפעת מהסיכונים הנפשיים של הקורונה.

· הקשבה ודיאלוג בריא בין בני הזוג אודות הבעיות המיניות, הזוגיות והנפשיות, שהופיעו או התעצמו בזמן הקורונה.

· החזרת הזוגיות כמשאב מזין במקום הבדידות והניתוק – הרעה החולה של הקורונה.

· התאמת השיטה והטכניקות להתמודדות עם הבעיות בתפקוד המיני של נשים וגברים.

· הנאה וסיפוק מחיי המין והזוגיות. טיפול מיני זוגי מעמיק מעניק שינויים ארוכי טווח בתפקוד המיני ובזוגיות.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר