(צילום אילוסטרציה: photos.com)

טיפול פרטני בעיקבות מחלת בן משפחה קרוב
בעת גילוי מחלת הסרטן בקרב אחד מבני המשפחה עשוי להיווצר משבר שיעורר את הצורך בפניה לטיפול פרטני. ההתמודדות עם מחלה של בן או בת זוג, אם, אב, אח או ילד – כמצב לחץ קיצוני ומורכב – מהווה אתגר בתחום הרגשי, הפיזי והארגוני.

בעקבות מחלת הסרטן נוצרים שינויים רבים במשפחה, למשל בחלוקת התפקידים, בחוקים, בגבולות, בדפוסי התקשורת, באינטראקציות בין בני-המשפחה ובדפוסי החיים. מרגע גילוי המחלה משתנים חיי בני המשפחה גם ברמה הרגשית, ועולה שכיחות התחושות של דיכאון, חרדה ותופעות פוסט-טראומטיות, לא רק אצל החולה אלא גם אצל בני משפחתו.

איך עוזר הטיפול הפרטני באדם שגילה על מחלתו של אדם קרוב, יכול לעזור להתמודדות עם המחלה?

הטיפול הפרטני מרחיב את מאגר המשאבים, מגביר את החוסן בהתמודדות מול קשיים, ומלמד אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם המשבר. אצל בן משפחה שגילה שאדם קרוב לו חולה יתעוררו מצוקה רגשית, בלבול, חוסר אונים וחוסר ודאות בנוגע לעתיד. בנוסף לכך, עשויות להתעורר אצלו בתקופה זו התלבטויות ושאלות רבות.

השאלות מתייחסות לשאלת שיתוף הילדים במחלה, לטיפול בילדים בשלבי התפתחותם השונים, וגם לסוגיית גיוס העזרה של משפחת המוצא, שיוצרת גבולות חדשים (כגון: צורך לערב יותר את החמות, תוך אמביוולטיות של בן או בת-הזוג). עולות שאלות גם בנוגע ליחס הרצוי כלפי החולה. שאלות נוספות מתייחסות לדפוסי תקשורת חדשים שנוצרו או התחזקו עקב המחלה, כגון שמירת סודות והסתרה מאנשים בתוך ומחוץ למשפחה. כמו כן, הטיפול הפרטני יאפשר מקום להתלבטויות בנוגע להתמודדות עם החרדות, הדיכאון והתחושות הקשות האחרות שמופיעות אצל שאר בני המשפחה.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר