למרבה הצער, אין זה נדיר שזוגות מגיעים לכדי מערכת יחסים הרסנית. מה שהחל בקול תרועה של התאהבות וחלומות יפים, הופך עד מהרה או בהדרגה לקשר שמה שמושל בו אינו אהבה ותמיכה, אלא להיפך – כעסים, האשמות, הקטנות של בן הזוג, ניסיונות שליטה והשתלטות, מאבקי כוח, קנאה ופגיעה במישורים רבים. על כן, חשוב מאוד לעסוק בשאלה איך לצאת ממערכת יחסים הרסנית.

 

מדוע מערכת יחסים כזו בכלל נוצרת?

כאשר אנו בוחרים ופוגשים את בן הזוג, איש אינו מדמיין שהקשר יהפוך להיות למעוות והרסני, איש אינו רוצה זאת. אם כן, כיצד הדברים התגלגלו לידי כך. ראשית, חשוב להבין שכמעט בכל זוגיות קיימות תקופות של עליות ומורדות, יש מכשולים ואתגרים, רגשות מורכבים שיש להתמודד איתם וקונפליקטים, אפילו כאלו העלולים להוביל לפרידה. יחד עם זאת, אין זו בהכרח זוגיות הרסנית, כזו שממש הורסת כל חלקה טובה בכם ובבני הזוג שלכם. מערכת יחסים הרסנית כזו יכולה לנבוע מסיבות שונות, ובדרך כלל מקורה במרכיבים בלתי מודעים של האישיות – בעיקר בכל הקשור להתנסויות מוקדמות במערכות יחסים.

לדוגמא, אדם שבאישיותו הוטבעו חוויות ומסרים כאילו אהבה מקושרת עם פגיעה, שחווה למשל התעללות רגשית, פיזית או אחרת במשפחתו הגרעינית, עשוי לחפש בחייו הבוגרים ולבטא בהם את אותו קשר שבין אהבה ופגיעה. אם פוגעים בו – סימן שאוהבים אותו, ואם הוא פוגע – סימן שהוא אוהב. כמובן שאינו יכול להיות מאושר במצב עניינים כזה, אך הדפוסים שוב ושוב משתחזרים תוך מערכת היחסים. או לדוגמא, אדם שלמד עוד בשנותיו המוקדמות שאהבה מקושרת עם שליטה, שחווה למשל שתלטנות מצד הוריו, יטה בבגרות להבין ולתפוס שליטה בתור אהבה. מכאן קצרה הדרך ליחסים בהם הוא השולט או הנשלט, דבר המקטין ומוחק כמובן את בן הזוג שלו או אותו. ושוב, אין כאן כל דרך להיות מאושר באמת אלא רק להרס הדדי. ישנן עוד סיבות רבות למערכת יחסים הרסנית, המשתנות מאדם לאדם ומזוג לזוג.

 

איך יוצאים מזוגיות כזו

תחילה יש להבין שאתם באמת נמצאים בזוגיות כזו, המאופיינת באיבה, בפגיעה, בשליטה וכדומה, במקום ברגשות של חיבה, אהבה, תמיכה, שותפות ונחמה. לא פעם זוגיות כזו גם מלווה בהתנהגויות סוערות שלכאורה אינכם מזהים את עצמכם בתוכן, ושואלים: איך הגעתי למצב הזה? האם זה באמת אני? הבעיה היא שלפעמים אנשים מבלים שנים רבות בזוגיות הרסנית מבלי להודות שאכן קיימת בעיה קשה, ולכן צריך להיות אמיצים כדי להתבונן על הזוגיות ולהבין מה באמת נמצא שם: האם מה שקורה עושה לכם טוב? האם הזוגיות בונה ותומכת בכם, או להיפך?

במידה וזיהיתם שאתם בזוגיות הרסנית, הדבר הבא שחשוב להבין הוא שכך לא ממשיכים. ייתכן שהדרך תהיה לסיים את הקשר וייתכן שתהיה זו עבודה אישית וזוגית ארוכה, היורדת לשורשי הבעיה. יחד עם זאת, הנקודה היא שצריך להדליק עכשיו את הזרקור עליכם, להבדיל מההאשמות והכעסים – מוצדקים ככל שיהיו – כלפי בן הזוג. האדם שאותו יכולים לשנות הוא את עצמכם, ולא את בן הזוג, ואם לא תעשו זאת ייתכן מאוד שאותן הבעיות יופיעו גם בקשר הזוגי הבא שלכם.

מומלץ בחום לפנות למטפלת זוגית מנוסה שתסייע לכם לעבור תהליך של הבנה עצמית וקבלת החלטות, אם כי אפשר גם לעשות זאת לבד. מה שחשוב מאוד להבין, מעבר למה שקורה כרגע בזוגיות, הוא מה אתם מביאים לתוכה. צריך שניים לזוגיות הרסנית – ובין אם ההרס הוא חד או דו כיווני, צריך שיהיה מישהו שישתף פעולה. יש להבין מה באישיותכם, בתפיסותיכם ובנפשכם מאפשר לריקוד הזוגי הזה להתקיים, ומתוך ההבנה הזו יכולות בהחלט לצמוח תפיסות והתנהגויות חדשות. בנוסף, מאחר שאתם נמצאים מזה זמן בתוך קשר הורס, חשוב מאוד להתחיל לבנות את עצמכם. ייתכן שהקשר אינו ניתן כרגע או בכלל לבנייה, אבל הצעד הראשון הוא לטפח ולחזק את עצמכם. הטיפוח יכול לעבור דרך טיפול פרטני, דרך חידוש פעילויות ותחומי עניין שמנעתם מעצמכם, דרך בניית ושימור קשרים חברתיים המעניקים כוח, ועוד.

לסיכום, יש להבין תחילה האם אתם נמצאים במערכת יחסים הרסנית, כיצד אתם מרגישים בה ומה אתם מפסידים, ושמי שיכול לסיים אותה היא אתם בעצמכם. באמצעות טיפול ובדרכים נוספות תוכלו להבין את עצמכם טוב יותר, לשנות דפוסים שהובילו אתכם לשתף פעולה עם הרסנות, ולחזור לטיפוח, חיזוק ואהבה של עצמכם.

 

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת זוגית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

 

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר