ביטחון בקשר זוגי הינו מהיסודות החשובים ביותר לזוגיות טובה, נעימה, שלווה, מלאת חיים ומאושרת. יחד עם זאת, חוסר ביטחון בזוגיות הינו נפוץ מאוד ועשויות להיות לו סיבות שונות, ביניהן בולטות במיוחד בעיות בדימוי והביטחון העצמי של אחד או שני בני הזוג, חוויות של כישלון במערכות יחסים קודמות שערערו את הביטחון, וכן משבר בדגש על בגידה במערכת היחסים הנוכחית.

 

כיצד נראה ומרגיש חוסר ביטחון בזוגיות?

היעדר ביטחון עצמי בזוגיות עשוי ללבוש צורות שונות בהתאם לנפשות הפועלות ולנסיבות. כך לדוגמא, אדם המגיע מראש עם ביטחון עצמי נמוך לזוגיות עשוי לתפוס את עצמו באופן בסיסי כנמוך או נחות מהשני, וכך נוצרים לאורך החודשים והשנים דפוסים של ריצוי, של חד כיווניות, של תקשורת והתנהלות שאינה מיטיבה עם שניהם.

אדם עם חוסר ביטחון עצמי בזוגיות גם עשוי לבטא את הדימוי העצמי הנמוך שלו במישורים אחרים. לדוגמא, הוא עשוי לעסוק בעבודה שאינה הולמת את כישוריו ומאווייו האמיתיים, לחוש מתוסכל בשל כך ותקוע, והדברים יתבטאו גם בזוגיות. אכן, אחד הפרמטרים לזוגיות טובה הינו שביעות רצון מהחיים שמחוץ לזוגיות (עבודה, חברים, הגשמה), ולפיכך אדם המרגיש בקביעות תקוע ולא ממוצה עשוי להביא את התחושות האלו לקשר הזוגי.

בנוסף, חוסר ביטחון בקשר זוגי עשוי להתבטא בתחושות אשמה תדירות, במתחים והתפרצויות כעס, בקושי להגיע לאינטימיות ואף בתפקוד המיני. יתרה מכך, לעיתים גבר או אישה עם ביטחון עצמי נמוך יהיו תלותיים מאוד. באופן מודע או בלתי מודע הם אינם מאמינים כי הם ראויים לאהבתו של בן הזוג, ומכאן חוששים באופן מתמיד שבן הזוג עלול לעזוב אותם, צריכים לקבל ממנו שוב ושוב בתכיפות גבוהה חיזוקים חיוביים, ונדמה שדבר אינו מייצב את הקרקע תחת רגליהם.

וכמובן, יש הבדל בין המצבים המתוארים לעיל לבין חוסר ביטחון במערכת יחסים שמקורו בבגידה בזוגיות הנוכחית. כאן, תגובת חוסר הביטחון היא למעשה מתבקשת, ולצד כעסים ואבל עשויה גם להתבטא בחוסר אמון מתמשך, בדאגה מתמדת וכדומה – הגם שבן הזוג שבגד משתדל כפי יכולתו להבטיח שאפשר לסמוך עליו.

 

אז מה עושים עם חוסר ביטחון בזוגיות

כפי שניתן להבין, אין פתרון אחד ויחד לחוסר ביטחון בקשר הזוגי, שכן התהליך משתנה מאדם לאדם ובהתאם לנסיבות. כך למשל, לעיתים קרובות דימוי עצמי נמוך כרוך במאורעות מהעבר הקשורים לילדות המוקדמת ואף לגיל ההתבגרות, כגון משפחה וסביבה קרובה שהיו ביקורתיות ושיפוטיות במיוחד.

יתר על כן, חלק נרחב מהקשיים אף נעוץ, על פי תיאוריות פסיכולוגיות, בקשרים המוקדמים ביותר של התינוק עם אימו או עם הדמות המטפלת המרכזית האחרת. על פי התיאוריות האלה, כאשר האם איננה מספיק זמינה באופן עקבי ומיטיב עבור התינוק, הוא מפתחת היקשרות לא בטוחה או נמנעת, המתבטאת בעיקרון בחוסר אמון ביכולתו לקבל ביטחון, תמיכה, הזנה ואהבה מהסביבה. עם השנים התחושה מתגלגלת לחוסר ביטחון באחרים, ולתפיסה כאילו אני איני ראוי לאהבתם, המוסתרת לעיתים על ידי חומת הגנה אדישה. מלבד זאת, הביטחון העצמי הנמוך עשוי להיות ביטוי לטראומה כלשהי בתא המשפחתי או במסגרות אחרות, כגון פגיעה מינית, שלפעמים אף מודחקת מתחת לסף המודע.

במצבים כאלו, כדאי מאוד שההתמודדות תעבור דרך מטפלת זוגית מנוסה. הטיפול עשוי לשלב כלים מגישות פסיכולוגיות שונות כגון הגישה הדינאמית או CBT. בגישה הדינאמית, בד בבד עם העמקת הביטחון והאמון בקשר הטיפולי, בוחנים בעדינות וברגישות את אירועי החיים שעשויים לעמוד מתחת לביטחון העצמי הנמוך – עד לילדות המוקדמת מאוד. בתוך כך, שואפים ליצור תובנות ודיאלוג בין החלקים היותר בוגרים, מתפקדים ועצמאיים של המטופל/ת ובין אותו “ילד פנימי” הזקוק כל כך למגע מלטף, חם ותומך. 

מאידך, בגישה הקוגניטיבית התנהגותית מושם הדגש על תפיסות בסיסיות כגון “אני לא שווה” או “אף אחד לא אוהב אותי” או “אני כישלון”. אנו מבחינים בתפיסות האלו ובתחושות והרגשות שהן גוררות, וכן בביטויים של המעגל הזה בזוגיות ובמישורי חיים אחרים. בד בבד רואים כיצד תפיסות אלו אינן משקפות נאמנה את המציאות ואינן מועילות, ושואפים למצוא ולבחור במקומן בתפיסות מועילות וריאליות יותר. זאת, לצד עבודה על התנהגויות המחזקות את הביטחון העצמי ומקטינות את ההימנעות.

 

תפקידו של בן הזוג בטיפול

במידה ומדובר בפנייה של שני בני הזוג לטיפול זוגי, ייתכן שיתבצעו גם פגישות נפרדות עם בן הזוג הסובל מדימוי עצמי נמוך על מנת לעבוד על הנושא כמתואר לעיל. יחד עם זאת, במפגשים הזוגיים יינתן כמובן המקום לעבודה טיפולית על הזוגיות עצמה, וייתכן מאוד שהתובנות שיקבל בהן בן הזוג השני יועילו מבחינת התמיכה וחיזוק הביטחון שהוא יכול להעניק לאחר. כמובן שאם מדובר במצב של חוסר ביטחון בקשר עקב בגידה, יהיה צורך בעבודה משותפת של השניים בדרך להשבת הביטחון לאורך זמן ולשיפור הזוגיות.

 

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת זוגית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

 

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר