אלימות מילולית בזוגיות

כולנו עלולים לאבד את שלוות רוחנו ולומר בסערת הרגע דברים לאחר מכן נצטער עליהם, נתנצל ונבקש לתקן. ואולם, ישנן מערכות יחסים זוגיות שבהן אמירות קשות רווחות מאוד, ובין אם הן מגיעות משני הצדדים או מאחד מהם ביתר תכיפות. מה שבטוח, עם המצב הזה של אלימות מילולית בזוגיות אין להשלים, ויש לגדוע אותו מהר ככל האפשר. השלכותיו הינן חריפות מאוד ופוגעות בכל מישורי החיים – בבריאות הנפשית והפיזית, בביטחון העצמי ובתפקוד היומיומי, וגם באנשים היקרים לליבכם – ובראשם הילדים.

 

מהי אלימות מילולית

אלימות מילולית מוגדרת כאמירות שליליות, שלעיתים גם מונעות מהצד השני להגיב. אנשים בדרך כלל חושבים על התעללות מילולית בתור קללות ואיומים, אך למעשה גם אמירות משפילות ומבזות, הנחתת פקודות מגבוה, צעקות ואפילו התעלמות – כל אלו שייכים לעולם האלימות המילולית.

וכאמור, לאלימות מילולית בין בני זוג יש השלכות רבות, ולעיתים היא יכולה להיות מבלבלת מאוד. למשל, אישה הנמצאת בקשר עם גבר אלים מילולית עלולה בטעות לחשוב שאלו מעין ביטויים מוזרים של אהבה מצידו, שאכפת לו מאוד ולכן הוא כועס כל כך. היא גם יכולה לחשוב בטעות שהאלימות המופנית כלפי מוצדקת, כלומר שהיא באמת אשמה “וראויה” למילים המוטחות בה.

מדובר כמובן במילים וטון, המלווים לא פעם גם בשפת הגוף, אשר מטרתם להקטין ולהקנות שליטה על האחר או על המצב בכללותו. אכן, לעיתים קרובות אלימות נפשית בין בני זוג מבטאת את הצורך לשלוט, כנגד איום כלשהו. לדוגמא, היא נפוצה אצל אנשים המסתובבים עם חרדה גדולה מפני פרידה ונטישה, ועושים כפי יכולתם על מנת להצר את צעדיו של השני. היא גם נפוצה מאוד אצל אנשים שחוו בילדותם מעין נטישה מצד האם, שלא הייתה מספיק פנויה וזמינה ברמה הפיזית והרגשית. כך נוצרת אצלם השלכה של דמות האם הנוטשת, כאשר כל הזעם וההאשמות כלפיה מושלכים לעבר בת או בן הזוג.

וכאשר בודקים מה זה אלימות מילולית המופיעה אצל שני בני הזוג, רואים שהיא לא פעם מבטאת חוסר אונים, הנובע מתחושה או ידיעה פנימית ששום דבר שאעשה לא יתקבל. לא מקשיבים לי, לא מעריכים אותי, מזלזלים בי ופוגעים בי, ואני שולף את הנשק הכי כבד שיש לי בארסנל. וחשוב להבין שהנשק הזה אכן פוגע ושההרס שלו משפיע על סביבה נרחבת. הוא מייצר תחושה חזק של עומס נפשי ולחץ מתמשך, מייצר תחושת אשמה ואכזבה מבן הזוג ומעצמי, מצב רוח ירוד ומתמשך, ומכאן קצרה הדרך לקשיים בתפקוד ובבריאות, ובכלל – הבית מפסיק להיות מקום בטוח ותומך עבור בני הזוג וילדיהם. ואם לא די בכך, הדברים אף עלולים להסלים לכדי אלימות מילולית ופיזית.

 

מה עושים עם אלימות מילולית

לכאורה, אלימות מילולית נמצאת ברף נמוך יותר מאלימות פיזית, המציבה סכנה ממשית ומיידית לשלום הגוף והנפש. אולם צריך להבין שאלימות מילולית מייצרת פגיעה חמורה ביותר, לא פחות מאלימות מילולית ברמה הנפשית. היא מביאה להקטנה והחלשה של השני ולהורדת הערך העצמי שלו, מבטלת את תחושותיו, ונזקיה הם גם מיידיים וגם ארוכי טווח. על כן, חשוב שלא להתמהמה לפנות לטיפול באלימות מילולית.

ואיך טיפול כזה נראה? הוא עשוי להשתנות בהתאם לחומרת המצב. יש הבדל משמעותי בין יחסים שהגיעו לכדי אלימות פיזית, המצריכה התערבות של הרשויות כגון מחלקת הרווחה והמשטרה, ובין אלימות מילולית בין בני הזוג המצריכה עבודה במסגרת טיפול זוגי.

במידה ואחד מבני הזוג הוא האלים, ישנם אנשי מקצוע היודעים איך להתמודד עם גבר אלים מילולית. מדובר בתוכניות המיועדות ללימוד אסטרטגיות לתיעול כעסים, הפחתת לחצים, שלטה בדחפים, השתחררות מהטלת אשמה על בת הזוג תוך התנערות מאחריות, עיבוד חוויות שהובילו לאלימות, ועוד. כמובן, נדרשת גם עבודה עם בת הזוג שמטרתה להשיב לה את החיבור הפנימי לכוחותיה, ולעבד את החוויות שעברה.

מאידך, בטיפול זוגי עם זוג שהבין כי קיימת אלימות מילולית מפריעה (מצד אחד או שניהם), והם נכונים לעבור תהליך – יתבצעו פגישות המיועדות לתת כלים לשינוי התקשורת. לדוגמא, בטיפול יינתנו כלים המאפשרים יותר לקיחת אחריות במקום להטיל את האשמה על האחר, ולקיחת אחריות על הדברים שאנו אומרים והשפעותיהם על הסביבה. נעשית גם עבודה על היכולת להכיל מצבים רגשיים מורכבים, החל בפרשנות האוטומטית שאנו נותנים לסיטואציות מול בן הזוג, ועד להכלה טובה יותר של הרגשות המפעילים אותנו, ומציאת דרכי התנהלות שמקטינות את עוצמת הפיצוצים.

בטיפול הזוגי גם ניתן לגעת בדפוסים מוקדמים שהושרשו בחוויות ילדות, ומפעילים אותנו כמבוגרים, כגון הפחד מפני נטישה, מפני איבוד שליטה, כעסים עזים על ההורים, וכדומה. בתוך כך, נלמד כלים לתקשורת בריאה ומקרבת יותר, ונתחיל להתקדם לכיוונים יותר בונים, מאפשרים, מכילים ותומכים, שיאפשרו להחזיר אל הקשר רגשות חיוביים, תמיכה וביטחון.

 

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת זוגית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר