מהי אלימות מינית בזוגיות ואיך מתמודדים איתה?

כמעט אצל כל הזוגות מהווים יחסי המין חלק בלתי נפרד ממערכת היחסים, והם מתקיימים במרחב שיש בו אינטימיות, הקשבה, רוך, הכלה ולא פעם גם מקום לביטוי פנטזיות ומשאלות. ומה שבטוח, יחסי המין מתקיימים בהסכמה וברצון, גם אם לעיתים צד אחד יותר מעוניין בהם והשני נעתר.

ודווקא בשל כך, אלימות מינית בזוגיות עלולה להיות מבלבלת. לכאורה, היא עשויה להתפרש על ידי הקורבן כדבר מוצדק – למשל עקב תפיסות תרבותיות שעדיין קיימות כאילו יחסי מין הם בגדר “חובה” ביחסים, כאילו האישה צריכה לספק את מאווייו של הגבר, כאילו הצד המתעלל מבטא בצורה מעוותת כלשהי משיכה, כאילו זוהי דרכו לומר שהוא אוהב, וכן הלאה. אבל במחשבות כאלו אין מן האמת. זוהי אלימות מינית לכל דבר ויש להכיר במציאות ולפעול בהתאם.

 

כיצד מתבטאת אלימות מינית בזוגיות

הדוגמא “הקלה” יחסית של אלימות מינית בין בני זוג היא הטרדה מינית. מדובר למשל במעשים שנועדו למען הסיפוק או הגירוי המיני מבלי שהצד השני נתן את הסכמתו לכך, במעשים שהקורבן אולץ לעשות על ידי איומים, הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, או התייחסויות חוזרות ונשנות כלפי מיניות המוטרד, בוודאי אם המוטרד הביע חוסר התעניינות בהן.

גם צילום או הפצה של צילומים או תמונות בעלי אופי מיני, ללא הסכמה מפורשת של המצולם, הם בגדר אלימות מינית. למרבה הצער, בעידן המדיה הדיגיטלית אנו נתקלים בלא מעט מקרים מזעזעים, בעיקר של בעלים שצילמו את נשותיהם במהלך אקטים מיניים, ולאחר מכן שיתפו בהם את חבריהם.

אלימות מינית היא גם נגיעה באיברים אינטימיים ללא רשות, בין אם הנגיעה נעשית במקום פרטי ונסתר ובין אם היא נעשית לעיני רבים. גם כפיית משחקי מין, שימוש באביזרי מין ללא הסכמה וכפייה של תנוחות ללא הסכמה, ביצוע מין אוראלי או אנאלי, אקטים מיניים אחרים ובכלל יחסי מין ללא הסכמה – כל אלו נחשבים לאלימות מינית.

 

זה לא תחום אפור…

לכאורה, קיים תחום אפור בכל הקשור לאלימות מינית בין בני זוג. הרי לא בכל פעם שגבר מתחכך באשתו בסלון או במטבח היא בגדר אלימות וכפייה. אבל הדברים אינם משתמעים לשתי פנים: אם היא אינה מביעה עניין בכך, הרי שזוהי הטרדה מינית ובגדר כפייה. או אם הגבר מתייחס לגופה של אשתו באמירות כלשהן, למשל מתייחס אל המראה של שדיה, והיא אינה מעוניינת באמירות כאלו – הרי שזוהי הטרדה לכל דבר ועניין. נכון, לא כל אמירה בעלת גוון מיני היא בגדר אלימות, אבל רוח הדברים ברורה דרך ההרגשה: האם זו מחמאה אינטימית, חמה ומעודדת שבאה מהלב, האם ברור לשניהם שהאישה אוהבת ונהנית ממחמאות כאלו, או שיש בהן משהו מכווץ ולא נעים, התייחסות לגופה של האישה כאל אובייקט. שורות אלו מציגות את הנשים יותר כקורבן לאלימות מינית מגברים, ובאמת – במרבית המקרים זהו המצב, אם כי הדברים גם יכולים ללכת לכיוון השני.

 

מה עושים עם אלימות מינית בזוגיות

בשום אופן אין להסכים עם אלימות מינית, ולמעשה עם אלימות מכל סוג בזוגיות. העובדה שהיא אכן מתרחשת מעידה על בעיה עמוקה. מה שיש לעשות הוא כמובן להציב גבול נחרץ וברור, אך שוב – אם גבול כזה היה מוצב סביר להניח שלא היינו מגיעים לכדי אלימות מינית. לכן, נדרשת התערבות חיצונית שיכולה להתקיים במספר רמות.

ראשית, חשוב לדעת שהחוק בישראל קובע ענישה חמורה ומרתיעה לגבי אלימות מינית, ואף יותר מכך אם היא מתקיימת בתוך התא המשפחתי. אלימות כזו אינה רק עילה לגירושין אלא יכולה בהחלט להוביל לצווי הרחקה, לכתב אישום ולעונש מאסר בפועל – אפילו לתקופות ממושכות. עם זאת, ברור שאין זה פשוט להגיש תלונה במשטרה לגבי אלימות מינית של בן הזוג, ולכן ניתן לפנות בתור התחלה אל המרכז לטיפול ומניעת אלימות במשפחה, אל מחלקת הרווחה ברשות המקומית, אל מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית (טלפון 1202 לנשים ו- 1203 לגברים).

במידה ולא ברור למותקפת האם באמת מדובר באלימות מינית, או בהתנהלות סבירה, התשובה הגורפת היא – לא. אין זה סביר בכלל שאדם יאלץ לחיות עם התנהלות מינית המופנית כלפיו ללא רצונו ובלא הסכמתו. עם זאת, במידה וקיים ספק ניתן לפנות אל מטפלת זוגית ומינית מנוסה להתייעצות, שיכולה להוביל לתהליך טיפולי. בתהליך זה בוחנים בין היתר את הנסיבות, את החוויות, התפיסות הבסיסיות והרגשות, את הצבת הגבולות ושורה של היבטים נוספים הדואגים לכך שאלימות כזו לעולם לא תהיה עוד מנת חלקה של המותקפת.

 

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת זוגית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר