קשה להאמין שבחברה המערבית ב-2016, עדין שולטת בחלקים נרחבים שלה תופעת האלימות של גברים כלפי נשים. התפיסה המובילה בקרבם היא השובניזם של “הגבר כזכר שולט”, ושל האישה כ”אובייקט”: הגבר הינו המחליט, הכל יכול לכאורה, בעוד שהאישה – הכנועה, חסרת הרצונות והצרכים הלגיטימיים.

הסכימה המובנית השולטת ומנתבת, מועברת מדור לדור בחברות מסוימות, והחינוך הנדרש לשינוי הדפוסים הקיימים הינו עמוק וממושך. האישה משתפת פעולה עם הדפוס הזה, ושותפה לקיבעון שלו.

הסכנה מתעוררת דווקא כאשר מסיבה כלשהי מנסה האישה לחולל שינוי במאזן הכוחות, למשל עקב חולשה, חולי או לידה, שלא מאפשרים לה “למלא את תפקידיה”. ואז, נקראת האישה לסדר, כי “לא גיהצה את החולצה”, לא סיפקה את שרותי המין וכו’. קיימת גם המגמה ההפוכה: כאשר האישה למדה, התקדמה, או “עקפה את הגבר בסיבוב”. ואז, התפתחו אצלו חרדות שמעמדו התערער, והצורך שלו הוא לשנות את האיזון שהופר.

הסכנה הגדולה ביותר נשקפת לאישה שמאסה באלימות, והחליטה להיפרד מהגבר שהיא “בבעלותו”: גברים אלה מתאפיינים בהפרעות אישיות, וצורך אבסולוטי בשליטה, עקב חרדה מאובדן שליטה. סיוטיו המוקדמים של הגבר כילד נטוש וחסר אונים מציפים ותוקפים אותו, ומיוצגים סימבולית בדמות האישה הנוטשת. מושלכת עליה חוויות התסכול, האכזבה, הכאב והכעס, על ההורה הנוטש (נפשית או פיזית). הילד – הגבר חווה ייאוש מוחלט, המחשבות והתחושות שלו הן: “אין לי מה להפסיד יותר, ואם ארצח אותה ניפגש בעולם אחר”…האישה העוזבת (או מאיימת לעזוב) עבורו בוגדת, מערערת על הקיים, ומאיימת על קיומו.

מהן הדרכים להתמודד עם האלימות במשפחה?

** נדרשת הרחקה של הגבר. כיום מורחקות הנשים למקלט לנשים מוכות עם ילדיהן, במקום להרחיק את הגברים. וזאת. תוך אכיפת צווי ההרחקה, וההקפדה על מילויים. נדרשת ענישה, וככל שהיא מהירה יותר – כך הוכחה כאפקטיבית יותר.

** אם הגבר פגע באישה, גם הענישה לא תמיד מרתיעה. חלקם ממשיכים לפנטז על נקמה גם בכלא…

** העבודה היעילה ביותר הנעשית עם גברים אלימים היא: טיפול בשלב מוקדם ככל האפשר, עיבוד החוויות שהובילו לאלימות, מתן דרכים להפחית את הלחצים, אסטרטגיות לתיעול כעסים, ולשליטה בדחפים התוקפניים וההרסניים. וכן, השתחררות מהטלת אשמה על בת הזוג, תוך התנערות מאחריות: “נדחפתי לאלימות כי לא גיהצה לי את החולצה”, למשל. בטיפול בגבר האלים מנותק חד משמעית הקשר בין הטריגר או הגורם המעורר לבין המעשה האלים. רק כאשר הגבר לומד בתהליכים מורכבים לקחת אחריות באופן מוחלט על המעשה האלים שלו, נוצר סיכוי שישנה את דפוסי ההתנהגות המסוכנים שלו.

** במקביל לזאת, נעשים תהליכים של טיפול בנשים החיות בצל האלימות: לתת פה לאלימות שלהן, לחדש קשרים שנותקו עם משפחת המוצא, חברים או משאבי תמיכה אחרים, וכן, עידוד להתחבר למקורות הכוח הפנימיים שלהן.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר