הסתת הילד כנגד ההורה במשבר גירושין, הינה אחת הדרכים הפוגעניות להשתמש בילד, תוך התעלמות מצרכיו. הצרכים הטבעיים של הילד לאחר הגירושין הינם: ביטחון, אמון בהוריו, תחושה שהוא אהוב על ידי שניהם, וחוויות רצף בקשר עם כל אחד מהם. כאשר הילד מוסת כנגד ההורה שלו, נפגעות תחושות הביטחון והאמון, וכן היכולת להיות בקשר טוב עם ההורה, נגדו מכוונת ההסתה.

מהם הצרכים המניעים את ההורה המסית?(כתבתי עם האם המסיתה, אבל תופעת ההסתה משותפת לאימהות ולאבות).

צרכי האם המסיתה ילדים ונרקיסיסטיים. במקום לראות את בריאותו הנפשית של הילד במרכז, מעמידה האם את האינטרסים שלה מעל לכל. לאם צורך לזכות ביותר אהבה מילדיה, מתוך תחרותיות ילדותית עם האקס שלה. זו גם דרך להתחשבן עם הגרוש ולשדר לו באמצעות הילד: “אני מקופחת… לא נתת לי כל מה שרציתי..”הילד הופך למכשיר החליבה של אביו: לדוגמה: “תגיד לו שאתה רוצה ללכת לעוד חוג (מעבר למה שנקבע), או שאתה צריך נעליים נוספות” וכו’…

מניע שכיח נוסף להסתה הוא צרות עין: קנאה הרסנית, הנובעת מהזעם

“יש לו מה שאין לי”: ” אם האקס הצליח ליצור זוגיות טובה לאחר הגירושין ואני בודדה – אהרוס את מה שבנה…” צרות העין פועלת באופן לא ראציונאלי על פי העיקרון: “תמות נפשי עם פלישתים..”

מהן ההשלכות הנפשיות על הילד המוסת?

הילד קרוע בין הוריו. ככל שעוצמת ההסתה גוברת ונמשכת לאורך זמן, כך גובר הפער הפנימי. נוצר ספליט הרסני, שיתבטא ביחסים הבינאישיים לאורך חייו. הילד מרגיש נאמנות כלפי ההורה המסית, המשדר חוסר אונים וקרבניות. אולם חש גם רגשי אשם כלפי ההורה שניבגד.

כאשר האם מסיתה את ילדה, נוצרת ביניהם קואליציה בין דורית חוצת גבולות. הילד נכנס למערכת ההורית, ומקבל את התפקיד הלא מותאם של ההורה ובן הזוג של אימו. במשך הזמן, הולכת ופוחתת יכולתו לשמור על יחסים תקינים עם אביו. ואז גוברות תחושות הנטישה והבגידה שלו: כמו כן אובדת יכולתו לתפוס את אביו כדמות לחיקוי ולהזדהות.

במקרים קיצוניים של הסתה ושטיפת מוח מתמשכת, נוצר עיוות בתפיסת המציאות של הילד: הילד תופס את אביו כמיטיב ואהוב, אבל חשוף למסרים השליליים של אמו: “האבא מזניח, פוגעני, דוחה אותך” וכו’, כאשר אין לכך בסיס במציאות. הילד לא יודע אם להאמין לחוויה הפנימית או למסרים של אמו, ונוצר אצלו בוחן מציאות בלתי תקין.

הילד אינו יכול להסתגל למציאות החדשה, כל עוד אמו נשארה תקועה בשלב של חוסר הקבלה ואי ההשלמה עם הגירושין, לא יוכל גם הילד לצעוד קדימה, ולעבד את רגשותיו ולהשלים עם המציאות החדשה שנוצרה.

הטיפול– לכן, חשוב מאוד בתהליך הגירושין ולאחריו, לעבור באמצעות טיפול את תהליך הפרידה והאבל. חשוב להפקיד בידי איש מקצוע את הטיפול, כדי לעבד את התחושות, לסגור את הקצוות, ולקבל בהדרגה את המציאות החדשה. הטיפול עוזר להיות מודעים לצורכי הילד, לשמר את דמותם המיטיבה הן של האם והן של האב, תוך הפרדה של הילד מהסכסוך בין הוריו. הסתה הינה דרך להישאר תקועים בלי יכולת לקבל את הגירושין, בעוד שטיפול יכול לשחרר את התקיעות!

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר