חרדת ביצוע היא תופעה נפוצה מאוד בקרב גברים, המתבטאת בחששות, דאגות ופחדים בנוגע לביצועים המיניים של הגבר: האם ועד כמה הוא יכול לספק את האישה במיטה? האם יצליח לתפקד בצורה ראויה ולעמוד בציפיות שלה? מלבד המתח שהדבר מכניס לחיי הנפש ולחדר השינה, לא פעם גם הזקפה עצמה נפגעת מאחר שמדובר במערכת מורכבת שבהחלט מושפעת גם מהמצב המנטאלי. כך נוצר “מעגל שלילי” שבו חרדת הביצוע מובילה בדיוק אל התוצאה שמפניה חוששים, ואילו התוצאה מאששת את החששות ומחזקת אותם.

אין פלא איפה, שגברים רבים מחפשים באינטרנט מאמרים וטיפים, המציעים עבור חדרת ביצוע טיפול עצמי. לעיתים חלק מהטיפים האלו עשויים לעבוד, אך במקרים רבים הדרך עוברת בטיפול מיני אצל סקסולוגית מוסמכת.

 

סיבות שונות לחרדת ביצוע

אמנם חרדת הביצוע מתאפיינת בסימנים דומים של דאגה, חשש ומתח לגבי הביצועים המיניים, אך הסיבות לה יכולות להיות שונות מאוד מגבר לגבר:

  • האם אצליח לספק אותה – לעיתים זה מדהים לגלות עד כמה גברים אינם מכירים את מאווייה וצרכיה של זוגתם בתחום המיני. רבים מהם מתבוננים על האורגזמה כעל מטרה ויעד שיש להשיג אותם, אם לא כן נכשלו, ויתרה מכך – שהאורגזמה מושגת על ידי חדירה של איבר מין זקוף, נוקשה וגדול, שמתפקד בצורה מושלמת לזמן ממושך. וכך, עם רף ציפיות גבוה שכזה, קל מאוד להיכנס לחששות לפני, במהלך ואחרי יחסי המין.
  • היא גדולה עליי – לעיתים זהו דימוי עצמי נמוך של הגבר שצץ ועולה בדיוק ברגע המכריע. הוא פוגש אישה חדשה, יפה, נבונה, חכמה ומדהימה בעיניו, ולעומתה מי הוא? כך, הדימוי העצמי הנמוך פוגם בביטחון ועשוי בהחלט להתבטא גם בזקפה חלשה ונמוכה.
  • קושי להשיג זקפה – ישנם גורמים רבים מאחורי זקפה חלשה בתקופות שונות של החיים, למשל עקב סיבות פיזיולוגיות כמו נטילת תרופות, מחלה, כושר גופני ירוד, עישון וצריכה מוגזמת של האלכוהול, או למשל עקב סיבות פסיכולוגיות כמו תקופה של סטרס בחיים, פיטורין וכדומה. במצבים כאלו, “כישלון” בהשגת זקפה חזקה מעורר חשש וחרדה מפני המפגש המיני הבא.
  • מעבר לכך, קיימות סיבות רבות נוספות כגון צפייה בפורנו המעלה את רף הציפיות וכן את רף הגירוי הנדרש לתפקוד מיני תקין, היעדר אינטימיות וחוסר משיכה אל בת הזוג, בעיות במערכת היחסים ועוד.

 

טיפול אצל סקסולוגית

למרבה הצער, גברים רבים נמנעים מפניה לטיפול מקצועי עקב מבוכה ותפיסות שהפנימו עוד מילדותם לגבי מהותה הגבריות. ואולם, חשוב לדעת כי טיפול כזה נערך בדיסקרטיות רבה ויכול בהחלט להועיל. טיפול עם סקסולוגית בחרדת ביצוע נערך במרחב בטוח ומאפשר לחולל שינוי מהותי מייאוש, חרדה וכעסים לכדי אופטימיות, הקשבה ופתיחת, עם נכונות להכיר ולהבין את הבעיות, להתמודד איתן ולגלות דרכי פתרון. ראוי לציין כי סקסולוגיה, או טיפול מיני בעברית, היא תחום מקצועי בפני עצמו המתמקד בבעיות בתפקוד המיני ממקור נפשי ופיזי. מדובר בבעיות הנוגעות למחצית האוכלוסייה בישראל, אם לא מעבר לכך, החל מגילאי ההתבגרות, דרך מבוגרים ועד לגילאים המתקדמים. הסקסולוגית מסייעת לאור הכשרה מעמיקה בתחומי הפסיכולוגיה, הרפואה, מחקרים קליניים, ניסיון מעשי רב בשטח, וכמובן רגישות רבה לצרכי הזולת.

הטיפול בקליניקה (או בזום) עשוי להתייחס למרכיבים השונים המשחקים תפקיד בחרדת הביצוע. כך למשל, דגש מיוחד מושם על תקשורת פתוחה וכנה בין בני הזוג, בין אם חרדת הביצוע מופיעה ביחד עם בעיות בתפקוד המיני ובין אם לאו. היכולת לפתוח את הדברים ולדבר עליהם סוללת את הדרך לתובנות, שהן לא פעם מרחיקות לכת עבור הגבר. הוא עשוי ללמוד למשל שמה שחשוב ואף מגרה ביותר לאישה הוא המשחק המקדים, החיבה והאינטימיות הרגשית, והדברים בוודאי אינם מתחילים ונגמרים בזקפה וחדירה. כמו כן, ישנן דרכים אחרות, יצירתיות ומחברות – לתת לאישה הנאה וסיפוק מיני. 

כמו כן, הטיפול עשוי להתמקד בתפיסות והמחשבות שעומדות מאחורי חרדת הביצוע – מהי “הסחורה” שאני אמור לספק, מה יקרה אם “אכשל”, מה אני שווה לעומתה, וכן הלאה. במקום המחשבות האלו ניתן למצוא מחשבות אחרות, מועילות ומרגיעות יותר, וגם ללמוד איך להביט את תשומת הלב במיטה מה- “המשימה” של התפקוד לעבר הכיף שבהנאה, הקרבה והמשחק המיני המקדים. בנוסף, גם עם בת הזוג נעשית עבודה לגבי מודעות לקושי המטריד את בן הזוג שלה, ויצירת תנאים נוחים ומרגיעים ככל הניתן בשבילו.

 

מעבר לכך, טיפול עם סקסולוגית בחרדת ביצוע עשוי להתמקד בהיבטים רבים נוספים, החל ברמות סטרס והרגלים, ועד להיבטים פיזיולוגיים. לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת מינית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

 

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר