בניגוד לחרדת נטישה אצל ילדים וצעירים, שנחשבת לחלק מההתפתחות הבריאה שלהם, חרדת נטישה אצל מבוגרים היא לרוב הפרעה של ממש, ולכן חשוב להכיר אותה ולהבין כיצד להתמודד עימה. אם אחד מבני הזוג חש פחד תמידי להינטש על ידי בן הזוג השני והפחד הזה משפיע על הרגשות וההתנהגויות שלו, ייתכן ומדובר על תופעה ספציפית יותר, בשם “חרדת נטישה בזוגיות”.

מה היא חרדת נטישה

באופן כללי, מדובר במצב מעיק ומתמשך, המאופיין בפחד עז להינטש או להידחות על ידי אדם אהוב. בדרך כלל הדבר יוביל למגוון של תסמינים רגשיים והתנהגותיים. כאמור, אחד מהסוגים הנפוצים של חרדת נטישה במבוגרים הוא פחד נטישה בזוגיות, כאשר אותו אדם אהוב הוא בן או בת הזוג. ברוב המקרים, לפחד נטישה כזה יש השפעה שלילית במיוחד על מערכת היחסים.

חרדה מפני נטישה רגשית או פיזית, שמופיעה אצל נשים או גברים, עלולה לערער אפילו את מערכות היחסים החזקות ביותר. כאשר אנשים עם חרדת נטישה נאבקים על מנת לבטא את צרכיהם, הדבר עלול להוביל לבעיות תקשורת, אי הבנות וקונפליקטים. בנוסף, עלולות לצוץ גם בעיות אמון, שכן הפחד מנטישה עלול לפגוע באמון המלא במחויבות ובנאמנות של בן הזוג. יתר על כן, חרדת נטישה יכולה להוביל לדינמיקה של תלות, לעכב את הצמיחה האישית ולפגוע בעצמאות של בני הזוג.

חרדת נטישה יכולה לנבוע מגורמים שונים, ביניהם חוויות טראומטיות מהעבר, מערכות יחסים לא יציבות והתקשרויות מערערות. זיהוי המקור של חרדת הנטישה חיוני על מנת לטפל בה ולרפא אותה באופן יעיל.

10 תסמינים של חרדת נטישה

הכרת הסימפטומים של חרדת נטישה היא הצעד הראשון לקראת הטיפול והריפוי שלה. אלה יכולים להיות תסמינים רגשיים, התנהגותיים וגופניים, ביניהם:

  • פחד
  • חוסר ביטחון
  • צורך בלתי פוסק בחיזוקים מצד בן או בת הזוג
  • רכושנות כלפיהם
  • ביטויי קנאה לא מוצדקים
  • חוסר יכולת להיות לבד
  • אי שקט
  • הפרעות שינה
  • אובדן תיאבון
  • תחושות או הצהרות שווא על כאבים

 

טיפול בחרדת נטישה

כאשר סובלים מחרדת נטישה בזוגיות, חשוב ביותר לפנות לטיפול מקצועי. טיפול כזה יכול לסייע בהפחתת החרדה ובשיקום מערכת היחסים בכללותה. על מנת לטפל בחרדת נטישה יש ראשית להבין את המקור שלה, ולהשקיע בפיתוח של דפוסי חשיבה והתנהגות בריאים ומאוזנים. בנוסף, חשוב לפתח מיומנויות שיסייעו בהתמודדות עם החרדה כאשר היא מתעוררת. מדובר בתהליך הדרגתי, שניתן לקיים באופן פרטני, זוגי או משולב, בו מטפלים במי שחווה את החרדה לצד חיזוק התקשורת הזוגית.

הרצלה צח – מטפלת בחרדת נטישה בזוגיות

חרדת נטישה היא נושא מורכב, שיכולה להיות לו השפעה משמעותית על מערכת היחסים. לכן כאשר היא מתעוררת אצל אחד מבני הזוג, יש להעניק לה את מלוא תשומת הלב ולטפל בה מוקדם ככל הניתן. כמטפלת מוסמכת בעלת ניסיון של מעל ל-30 שנה, אני יכולה להעיד שטיפול יעיל בחרדה זו, מאפשר לטפח מערכות יחסים בריאות ומאוזנות. אם אתם חווים מצבים של פחד נטישה בזוגיות, אשמח לעזור לכם לצלוח את האתגרים שהוא מציב, אם באופן פרטני או באמצעות טיפול זוגי. אני ממליצה לכם בכל לב לא להתמודד עם הפחדים הללו לבד, ולהגיע לטיפול כדי לפתח את המיומנויות ולקבל את הכלים הדרושים, על מנת להתגבר על הבעיה. להתייעצות ולקביעת פגישה, אתם מוזמנים לצלצל אלי לטלפון 054-4501925

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר