התפרצויות זעם על בת הזוג או על בן הזוג יכולות להיות מאתגרות ביותר, ולגבות מחיר כבד משני הצדדים המעורבים. התפרצויות כאלה יכולות להתבטא בדרכים שונות, אך באופן כללי ניתן לומר שמדובר באקט של אלימות שהינו חלק ממערכת היחסים. במצב זה, ברור שמדובר בזוגיות שאינה מיטיבה עם בני הזוג, ועל מנת לשפר אותה יש צורך ברצון, מאמץ ולמידה. במקרה כזה, טיפול מתאים יוכל לסייע בבנייה מחודשת של מערכת היחסים, כדי שתהפוך לשותפות בריאה ומספקת.

מה הם התקפי זעם בזוגיות?

על מנת להתמודד עמן, יש להבין מה הן התפרצויות זעם בזוגיות וכיצד הן באות לידי ביטוי. ניתן לתאר התקפי זעם כהתפרצויות רגשיות אינטנסיביות, המופעלות על ידי גורמים (“טריגרים”) שונים. אלה יכולים לכלול בעיות תקשורת, ציפיות שלא נענו, קונפליקטים, דפוסים מן העבר וחוסר ביטחון עצמי.

חשוב להכיר בכך שהתקפי זעם אינם מוגבלים למגדר אחד – אמנם במקרים רבים אלה יהיו התפרצויות זעם אצל גברים, אך גם בת זוג עם התקפי זעם אינה מקרה נדיר. לרוב ההבדל ביניהם יהיה בדרך בו ההתקף מתבטא – התקפי זעם אצל גברים לרוב יהיו עוצמתיים ונפיצים יותר, בעוד אצל נשים ההתקף עשוי להיות בעל אופי פסיבי-אגרסיבי. הדבר מושפע גם ממנגנוני ההתגוננות של בני הזוג, הלחצים המופעלים עליהם והדינמיקה של מערכת היחסים.

כאשר רוצים לטפל בבעיה, חיוני לזהות את הטריגרים להתקפי הזעם. כל אחד מהם יכול להתקיים על רקע של בעיות שונות, למשל:

  • בעיות תקשורת, כגון כישורי הקשבה לקויים או אי הבנות, שעלולות להוביל לתסכול ולכעס.
  • ציפיות שלא נענו, בין אם קשורות לתמיכה רגשית או למשימות ותפקידים בתוך מערכת היחסים, יכולות גם הן להביא להתפרצויות זעם.
  • קונפליקטים וחילוקי דעות שאינם נפתרים לאורך זמן, עלולים לגרום להצטברות של כעס וטינה ולהסתיים בהתקפי זעם נפיצים.
  • חוסר ביטחון עצמי או בעיות לא פתורות מהעבר, עלולים להחמיר עוד יותר את עוצמת התקפי הזעם.

 

ההשפעות של התקפי זעם על בן או בת הזוג

להתקפי זעם יש השפעה הן על האדם המחולל אותם והן על בן או בת הזוג, שלרוב יחוו מצוקה רגשית ונפשית. ההתקפים עלולים לעורר או להחמיר בעיות תקשורת ואמון, דבר שמקשה על בני הזוג לפתור קונפליקטים ולהצליח לקיים דיאלוג בריא. עם הזמן, התפרצויות זעם כאלה עלולות לשחוק את בסיס הקשר, ולהוביל להשלכות ארוכות טווח כמו חוסר תקשורת ואינטימיות, ואף להוביל להתעללות רגשית או לאלימות פיזית. משום כך, כאשר הבעיה אינה מטופלת, עלול להיגרם לבן הזוג המותקף נזק משמעותי, בצד האפשרות שמערכת היחסים עצמה תתפרק.

טיפול בהתקפי זעם בזוגיות

כאשר פונים לטיפול זוגי או פרטני על מנת לפתור בעיה של התקפי זעם, ישנם כמה כלים שניתן להשתמש בהם:

  1. טיפוח תקשורת פתוחה וכנה – הקשבה פעילה, ביטוי ישיר של רגשות וצרכים והבעת אמפתיה הם כלים רבי עוצמה, שיכולים למנוע מראש את הקונפליקט ואת ההסלמה של הכעס.
  2. אסטרטגיות בריאות לפתרון קונפליקטים – מציאת בסיס משותף באמצעות פשרה ופיתוח אינטליגנציה רגשית, יסייעו לפתור קונפליקטים בצורה בונה. הדבר מתאפשר כאשר ניגשים אליהם מתוך חשיבה על מציאת פתרונות ולא על ניצחון בויכוח.
  3. מודעות עצמית – זיהוי וטיפול בטריגרים הבסיסיים של התקפי הזעם, הבנה שלהם לעומקם ורכישת כלים להתמודדות עימם בדרכים שאינן פוגעניות.

 

הרצלה צח – טיפול פרטני וזוגי בהתקפי זעם

התקפי זעם חוזרים ונשנים במערכת היחסים, מערערים את יסודותיה ומטלטלים את שני בני הזוג פעם אחר פעם. כאשר ישנו רצון אמיתי לשמור על מערכת היחסים ולהצליח לכונן קשר בריא ומאוזן לאורך זמן, יש הכרח להיעזר בטיפול מקצועי. זאת מכיוון שלרוב המניעים להתקפי הזעם אצל בן או בת הזוג הינם עמוקים ודורשים הבנה ובירור, לצד התמודדות עם הכאב שהדבר גורם לצד המותקף בקשר. ניסיון של למעלה מ-30 שנה בתחום הטיפול הוכיח לי, שהבנת המניעים ואיתור הטריגרים להתפרצויות זעם בזוגיות, מסייעים לבנות תקשורת מקרבת ובריאה בין בני הזוג. בין אם אתם מתמודדים בעצמכם עם התקפי זעם במערכת היחסים או שאתם אלה שנפגעים מהם, אני מזמינה אתכם לפנות אלי על מנת לקבל עזרה. בתהליך אישי, הדרגתי וקשוב, ננסה להתמודד יחד עם הבעיה ולהעלות את הקשר הזוגי שלכם על דרך המלך. לתיאום פגישה ולשאלות נוספות אתם מוזמנים לדבר איתי בטלפון 054-4501925

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר