האני מאמין שלי הנו לאפשר לבני הזוג במסגרת הטיפול הזוגי לבחור: האם להמשיך בזוגיות, תוך ניסיונות לשקם ולבנות זוגיות בריאה ומזינה, או להתגרש באופן בריא ככל האפשר. בירור השאלה הזו, מקבל מקום בטיפול הזוגי, בלי שאנקוט עמדה לכאן או לכאן.

הטיפול הזוגי הוא בעל חשיבות רבה בתהליך הגירושין, כי הגירושין הם מקור לדחק עבור כל אחד מבני הזוג.

מדוע הגירושין הם מקור לסטרס?

הגירושין הם תהליך פרידה מהפנטזיה שהנישואין יימשכו עד עולם, והמשפחה תישאר שלמה ותגן “תוך חיים באושר ועושר” על כל חברי המשפחה. הגירושין מבטאים את התחושה של אובדן הביטחון הרגשי והפיזי. בגירושין ישנו ויתור על האמון ביכולת לתקן ולרפא את פצעי הילדות. הגירושין הינם מקור לכאב, בדידות, אכזבה וחרדות מהצפוי בעתיד.

האובדנים בגירושין רבים: יציבות וביטחון, הרגלי חיים, חברים משותפים, בני משפחה איתם לא נשמר הקשר ורכוש משותף. בגירושין אובדן משמעותי של הפנטזיה שאהבה תאריך ימים ותגן מבחינה פסיכולוגית מפגעי החיים.

אופיינית לאדם בתהליך הגירושין תחושת אשם:

“הרסתי את מה שבניתי במשך הרבה שנים, את הקשר ואת החיים של ילדיי”

אומר לי אריק בטיפול, תוך עיבוד החוויות שלו במהלך גירושיו.

למרות שהגירושין נפוצים כל כך, עדיין הם מהווים עבור חלק מהאנשים מקור לבושה. כשם שחשוב לאלה שנישאים שהטקס יהיה פומבי ויזכה להכרה חברתית, כך ישנם כאלה שצפויים לסנקציות שליליות מצד המשפחה והחברה. מתוך צורך חברתי לשמור על איזון ויציבות, מושמעים לעיתים הקולות של אלה שיוצאים כנגד הפרת הסדר החברתי, וקוראים לשמר את הקיים למראת המחירים שהם משלמים.

מהי תרומתו של הטיפול הזוגי?

בטיפול הזוגי אני מאפשרת לבני הזוג בתהליך הגירושין לבטא באופן פתוח ואותנטי את תחושותיהם, ולעבד את האובדנים שהם חווים. אני מדגישה בפני בני הזוג את הצורך לסגור את המעגל של הפרק הזה בחייהם, כדי לפתוח באופן ראוי את הפרק הבא בחיים.

תהליך העיבוד מאפשר להפוך את הסיכון לסיכוי, תוך הזדמנות לצמוח ולהיפרד באופן ראוי. אני מאמינה, שאם אין סיכוי בנישואין להיות מקור להנאה, עושר ובריאות נפשית, עדיף לעבור תהליך בריא של גירושין, תוך כבוד הדדי, מזעור נזקים לכל אחד מבני הזוג, והורות משותפת ומתואמת. גירושין מוצלחים עדיפים לילדים מנישואין כושלים.

במסגרת הטיפול הזוגי בתהליך הגירושין, הופכים הגירושין לאתגר איתו מתמודדים בהצלחה.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר