כאשר מתקיימת מערכת יחסים עם אדם בעלת הפרעת אישיות נרקיסיסטית, סביר להניח שהאנשים הקרובים אליו ביותר יפגעו ממנו. אלה יכולים להיות בני זוג, קרובי משפחה או חברים קרובים. פגיעה כזו מכונה פגיעה נרקיסיסטית או פגיעה נרציסטית. פגיעה נרקסיסטית היא פגיעה רגשית, המתבטאת בדרכים שונות, נפשיות ופיזיות. אדם שסובל מפגיעה כזו, יזדקק לסיוע של איש או אשת מקצוע, כדי להתמודד עימה.

מה היא הפרעת אישיות נרקיסיסטית?

מדובר בהפרעה נפוצה למדי, בעיקר בקרב גברים. היא נובעת בין היתר מרקע גנטי וכן מחוויות של דחייה, מחסור בתשומת לב, התעללות והזנחה בתקופת הילדות. לעיתים הדבר עלול לגרום לפגיעה בערך העצמי, שבעקבותיה האדם נזדקק לתחושת עליונות, על מנת לחוש בעל ערך. ההפרעה מתבטאת בהתנהגות חריגה, שעלולה לכלול:

  • הערכה עצמית מופרזת, תחושת עליונות ואמונה שהנרקסיסט מוצלח יותר מאנשים אחרים.
  • צורך עז בתשומת לב ותחושה שהוא מוערך ואהוב על ידי הסביבה.
  • חוסר אמפתיה ויכולת להבין או לחוש את רגשותיהם של הסובבים אותו.
  • מניפולטיביות, ניצול ופגיעה באחרים, על מנת להשיג את מטרותיו.
  • זעם נרקסיסטי שעשוי לכלול אלימות מילולית או פיזית, התעללות רגשית וניתוק הקשר.

 

פגיעה נרקיסיסטית על ידי בן הזוג

ההתנהגות החריגה של הנרקיסיסט משפיעה באופן טבעי בעיקר על האנשים הקרובים אליו, בראשם בן או בת הזוג. פגיעה נרקסיסטית כזו, יכולה להתבטא בכמה אופנים:

  • ערך עצמי נמוך, חוסר ביטחון ותחושה של דחייה מצד בן הזוג
  • תחושה של אובדן שליטה במערכת היחסים
  • חוסר אמון ותחושה של ניצול
  • חרדה ודיכאון
  • הפרעות שינה וכאבים פיזיים מסוגים שונים

 

איך מתמודדים עם פגיעה נרקסיסטית?

כאשר מתעורר חשד שבן או בת הזוג לוקים בהפרעת אישיות נרקיסיסטית, לא תמיד זהו פירוש נכון של הסיטואציה. לכן חשוב להתייעץ עם מטפלת מוסמכת, שתוכל לאשש את האבחנה ולהעניק סיוע על מנת להתמודד עם הפגיעה. בין המטרות של טיפול כזה, יכולות להיות:

  1. הבנה שהפגיעה אינה אישית, אלא נעוצה בהפרעת האישיות.
  2. הצבת גבולות ברורים מול הנרקיסיסט.
  3. התרחקות מהנרקיסיסט במצב של פגיעה משמעותית.
  4. הכרה בכך שזו תופעה ותחושה משותפת לרבים.
  5. חיזוק הביטחון בכך שניתן לטפל בפגיעה ולהתאושש ממנה.

 

הרצלה צח – מטפלת מוסמכת בפגיעה נרקיסיסטית

אמנם השימוש במונח “נרקיסיזם” או “נרקסיסט” הפך רווח מאד, אך לא תמיד מבינים את משמעותו ואת השפעתו על בני הזוג של מי שלוקים בהפרעת האישיות הזו. מכיוון שמדובר בהפרעה בעלת תסמינים עוצמתיים, חשוב לדעת כיצד לזהות אותה, על מנת להתמודד עם הסיטואציה הזוגית המורכבת. בני זוג של נרקיסיסטים עלולים לסבול מפגיעות רגשיות קשות וגם מאלימות פיזית, לכן חשוב שהם יפנו לטיפול על מנת לקבל סיוע. אם אתם חושדים שבן או בת הזוג שלכם סובלים מהפרעת אישיות נרקסיסטית ואתם חשים בפגיעה שכזו מצידם, אשמח לעזור לכם להתמודד עימה. כמטפלת מוסמכת בעלת 30 שנות ניסיון, אוכל לסייע באבחון הבעיה ואלווה אתכם בתהליך ההתאוששות מהפגיעה הרגשית המכאיבה. אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ולתאם פגישה בטלפון 054-4501925

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר