למרבה הצער, פגיעות מיניות עדיין נפוצות מאוד בישראל. אמנם, מאחר שפגיעות כאלו נותרות לעיתים מושתקות ובלתי מדווחות קשה לקבל נתונים מדויקים, אך כפי הנראה כשלושים אחוז מהנשים בישראל חוות פגיעה מינית בשלב זה או אחר של חייהן, וכך גם כעשרים אחוז מהילדים. מעבר לפגיעה החמורה בעת המעשה והשלכותיה בטווח הקצר, לא פעם נוצרת גם פוסט טראומה מינית המלווה את האדם לשנים ארוכות.

 

מהי פוסט טראומה?

פוסט טראומה, הנקראת בקיצור PTSD, הינה הפרעה נפשית הנוצרת עקב חשיפה לאירוע טראומטי, או למספר אירועים, לרבות תקיפה מינית. יש לציין כי פוסט טראומה בתקיפה מינית נוצרת לעיתים אפילו אם האדם עצמו לא הותקף, אך החוויה המתמשכת שלו – בעיקר בגילאי הילדות – הייתה של סביבה מאוד לא בטוחה מבחינה פיזית ומינית, או אם היה עד או שמע על אחרים הקרובים לו שנפגעו.

התסמינים של פוסט טראומה יכולים להיות מגוונים מאוד ולהשתנות מאדם לאדם. לדוגמא, אין זה נדיר שנפגעי תקיפה מינית יחוו דיסוסיאציה, כלומר ניתוק מרגשות, תחושות, מחשבות וזיכרונות הקשורים באירוע. לעיתים האירוע לכאורה נשכח לחלוטין, ובכל זאת עדיין נמצא מתחת לפני השטח ומתבטא בתסמינים שונים. מאידך, לעיתים האדם נרדף על ידי זיכרונות חוזרים ונשנים של אירוע, המכונים פלאשבקים, מעין הבזקים חדים ומפורטים של זיכרון שאינם מרפים ואינם מצויים בשליטתו של האדם.

כמו כן, אנשים רבים מגלים עוררות פיזיולוגית יתרה אם מופיעים גירויים שמזכירים את האירוע, לרבות מצבים מיניים כהכללה, דבר המוביל באופן טבעי להימנעות מיחסי אישיות או מיחסים העשויים להוביל אליהם. הם גם עשויים לפתח ציפיות ואמונות שליליות בכל הקשור למיניות ולאמון באנשים, שהינו כה חשוב ובסיסי ליחסי מין, ומצד שני גם עלולים להאשים את עצמם באופן בלתי פוסק באחריות לאירוע, ולחוות רגשות בושה, כעסים עצמיים ועל אחרים, פחד וכיוצא בזאת.

לעיתים טראומה מינית בילדות או בבגרות עשויה להתבטא דווקא בהתנהגות תוקפנית או רגזנית, שאיננה מובנת לסביבה, לבן הזוג או אף לאדם עצמו. אין זה נדיר לגלות גם התנהגויות הרסניות, קשיי שינה וקשיי ריכוז, תסמינים פיזיולוגיים כגון כאבי ראש וכאבי בטן, קושי בתפקוד היומיומי, דריכות מוגברת שאין לה גורם ברור או מוצדק בסביבה, ועוד. בכל מקרה, התסמינים המתוארים לעיל ואחרים יכולים ללוות את הנפגע לתקופה ממושכת, ולהתבטא בהימנעות מכל הקשור ביחסי מין (ממחשבות ועד האקט עצמו), ומיחסים בכלל.

 

איך מטפלים בפוסט טראומה מינית

טיפול בפוסט טראומה מינית עשוי להתקיים עם מטפלים שונים, כגון פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים, פסיכיאטרים – בעיקר במקרים של חרדה ודיכאון הנלווים להפרעה, אצל בעלי הכשרה והסמכה בטיפול מיני, ועוד. כך למשל, בטיפול פסיכולוגי דינאמי ארוך טווח, מטרה ראשונה ועיקרית היא ליצור קשר טיפולי מיטיב ובטוח שבו מתקיימים יחסי אמון. זהו מרכיב חשוב אשר מטרתו, מלבד פתיחת המרחב לתכנים המגוונים שיעלו, גם להשיב במידת מה ובהדרגה את האמון בבני אדם, שהינו כה מהותי לצורך יצירת קשרים משמעותיים עם אחרים.

בתוך כך, בעדינות ובהדרגה מדברים על האירוע הטראומתי ובוחנים אותו, את הרגשות הלא פשוטים המתלווים אליו, את חוסר האונים, הכעסים והאשמה, ואת האופן שבו אלו מתבטאים גם היום ביחסים עם אחרים. המטרה היא לעזור למטופל להגיע להבנה טובה יותר של עצמו, וזאת ממקום יותר אוהב, סולח, חומל ומכבד, יותר מחזק ומעצים, מקבל את עצמו. בתוך כך, ניתן לבחון מחשבות ותפיסות בסיסיות שהשתרשו לאורך השנים, למשל לגבי היותם של יחסי מין דבר שלילי בפני עצמו, לגבי אשמתו של הנפגע, לגבי המחשבה כאילו הפגיעה המינית “הגיעה לו”, וכדומה. הגילוי של מחשבות ואמונות אלו, והראייה כי הן אינן משקפות נאמנה את המציאות ואינן מועילות, עשוי לסלול דרך לתפיסות חדשות ומיטיבות יותר. 

 

לפרטים נוספים ולשיחה עם מטפלת מינית מנוסה בנושא, התקשרו לטלפון 054-4501925.

 

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר