חוסר חשק מיני היא בעיה שכיחה בקרב נשים בשלבים מסוימים בחייהן. על פי ה-DSM (המדריך הדיאגנוסטי פסיכיאטרי) ירידת חשק מיני אצל נשים באה לידי ביטוי בהיעדר פנטזיות מיניות ואי חשק לקיים יחסי מין. למעשה, האישה אינה יוזמת או נענית לפעילות מינית. גם כאשר מתקיימת פעילות מינית, האישה אינה חווה ריגוש או עונג מיני כפי שחוותה בעבר. חשוב לומר כי חוסר חשק יכול להיות נורמאלי בשלבים שונים של החיים, אך, כדי שהוא ייחשב לדיספונקציה מינית – הסימפטומים צריכים להימשך לפחות כחצי שנה ולגרום למצוקה קלינית אצל האישה. ישנן סיבות שונות המובילות לירידה בחשק המיני, כאשר “כבאי החשק המיני” המרכזיים הם פיזיים או נפשיים.

ירידת חשק מיני אצל נשים – גורמים

האישה עוברת שינויים רבים פיזיים רבים במהלך חייה, אשר משפיעים בין היתר גם על הפן הנפשי. שינויים אלו עשויים כמובן להוביל לירידה בחשק המיני. הנה מספר גורמים מרכזיים:

  • מחלות – כמו למשל טרשת נפוצה, אשר עשויה לפגוע בחשק המיני.
  • טיפולי פריון – טיפולי פוריות ובעיקר טיפולי IVF עשויים להיות “כבאי חשק מיני”, הן לגבר והן לאישה. כידוע, טיפולים אלו הם פולשניים וחודרניים, לכן, נוצר לרוב צורך טבעי של האישה להגן על הגוף מ”חדירה נוספת”. ברוב המקרים הסקס הופך לעול, ונתפס כמיותר ואף מעיק. בנוסף, פעמים רבות האישה “כועסת” על גופה, שמאכזב אותה בכניסה להיריון, דבר אשר משפיע עליה בפן הפשי. זאת ועוד, יש לומר כי ישנם גברים אשר נמנעים מפעילות מינית במהלך תקופת טיפולי הפוריות. כל אלו מובילים לריחוק בין בני הזוג, אשר גורם בהתאמה לפגיעה בחשק המיני של האישה.
  • הריון – נשים רבות מעידות כי בשליש הראשון של ההיריון ישנה ירידה בחשק המיני בשל בחילות והקאות. ככל שחודשי ההיריון מתקדמים, הגוף משתנה והפעילות המינית הופכת להיות מעט מסורבלת.
  • לידה – אין ספק כי הלידה היא אירוע מרגש, בו מצטרף תינוק קטן למשפחה. יחד עם זאת, עם הלידה חיי המין לעיתים נדחקים לפינה ואף נעלמים בשל חוסר אנרגיות ופניות של בני הזוג.
  • הנקה – במהלך ההנקה נוצר הורמון הפרולקטין, הידוע כמפחית חשק מיני נשי. בנוסף, חוסר החשק יכול להיגרם גם מסיבה פסיכולוגית, מאחר ונוצר שינוי מסוים ב”תפקידו” של השד, הן בעיני הגבר והן בעיני האישה.
  • תנודות הורמונליות – “הדלק” המניע את החשק המיני, הן אצל גברים והן אצל נשים, הוא הטסטוסטרון. זהו החומר הכימי הנוצר אצל גברים באשכים ובבלוטות יתרת הכליה, ואצל נשים בשחלות ובבלוטות יתרת הכליה. הטסטוסטרון אמור להניע את ההיפותלמוס, אשר בהתאמה מצית רגשות ארוטיים, מעורר פנטזיות ותחושות פיזיות באזורים הארוגניים. אך, עם הגיל, הכמות משתנה, כך שייתכן כי תהיה ירידה בחשק המיני בעקבות כך.
  • נטילת גלולות למניעת הריון – על אף חשיבותן של הגלולות, חשוב לציין כי חלקן גורמות לירידה בחשק המיני בקרב חלק מהנשים. יש לומר כי לעיתים קרובות, הנשים כלל לא מודעות להשלכות של הגלולה על החשק המיני שלהן.
  • תרופות נוגדות דכאון –נשים רבות שסובלות מדיכאון וחרדות משתמשות בציפרלקס. למרות יתרונותיה המובהקים, ראוי לומר כי חלק מתופעות הלוואי של התרופה הן השמנה וירידה בחשק המיני.
  • שגרה – לעיתים, דווקא השגרה היא זו שגורמת לחיי המין לסטות ממסלולם. השעמום והמונוטוניות עלולים להיות גורמים מרכזיים לירידה בחשק המיני במערכות יחסית רבות.
  • טראומה מינית – אונס, תקיפה, התעללות או הטרדה מינית – נצרבים בתודעה. לכן, אישה שחוותה טראומה מינית, עשויה לסבול לעיתים קרובות מרתיעה ממין או מחוסר חשק מיני.
  • דימוי גוף – הדרך בה אישה תופסת את עצמה, משפיעה רבות על החשק המיני. לכן, גם אם בן הזוג רואה אותה כמושכת ואטרקטיבית, ייתכן כי האישה לא תראה זאת בעצמה. ישנן פעמים בהן נשים חושבות כי הגבר מעוניין בהן לסיפוק צרכיו המיניים ולא באמת חושק בפעילות מינית עימן.
  • בעיות במערכת היחסים – היעדר תקשורת או זלזול מצד בני הזוג, עשויים לגרום לדיכוי החשק המיני.

חוסר חשק מיני אצל נשים – טיפול

חשוב “לזרוע” אופטימיות ולומר כי חוסר חשק מיני לנשים הוא מצב שיכול להשתנות באמצעות טיפול נכון. כאשר אישה מגיעה לקליניקה, היא עוברת אבחון:

  • השוואה בין חוסר חשק מיני לאחר תקופה מסוימת לבין חוסר החשק לאורך חייה של האישה.
  • האם חוסר חשק נוצר בסיטואציות מסוימות או עם שותפים מסוימים? או שמא חוסר חשק קיים בכל המצבים ועם כל פרטנר?
  • מהי דרגת החומרה של חוסר החשק? החל מהעדר מוחלט ועד לעוררות נמוכה.

לאחר האבחון, נבנה טיפול מתאים לאישה לבדה או טיפול מיני זוגי עם בן או בת הזוג שלה. חשוב לומר כי פתרונות לחוסר חשק מיני הם לא פתרונות קסם. כלומר, כדי שהטיפול המיני יצליח, האישה צריכה להיות חלק בלתי נפרד מהתהליך. במהלך הטיפול השותפים למסע מקבלים ידע חדש, נשאלים שאלות ומוצאים דרכים שונות לטיפול בבעיה.

הרצלה צח היא מטפלת זוגית ומינית מוסמכת על ידי איט”ם (האגודה הישראלית לטיפול מיני). בנוסף, היא פסיכותרפיסטית המתמחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT). כמו כן, מדריכה פרטנית וקבוצתית של מטפלים זוגיים ומיניים, סטודנטים ומתמחים. ניתן לקבוע טיפול יחיד או בזוג בקליניקה הפרטית שלה בקריית ביאליק ובמרכז תל אביב. צרו קשר עוד היום בטלפון 054-4501925 או בכתובת המייל herzela.zach@gmail.com. לפרטים נוספים לחצו כאן.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר