מערכת יחסים היא דבר משמעותי מאוד בחייו של כל אדם. אך, לפני הכל, חשוב לזכור כי כל אדם הוא אינדיבידואל, אשר עובד שינויים רבים במסע חייו. לעיתים, בעקבות סיבות שונות, אדם נאלץ ליטול תרופות שונות. כאשר מדברים על מיניות במערכת היחסים, חשוב לשים לב כי אחת התרופות שיש להן השפעה מסוימת על החשק המיני היא ציפרלקס. מאמר זה ימסור מידע על התרופה המוכרת ‘ציפרלקס’, יסביר מהו חוסר חשק מיני ויעמוד על הקשר בין ציפרלקס חשק מיני. המטרה היא לספק מידע חשוב שיסייע לכם לקבל החלטות לגבי בריאותכם המינית.

מהו ציפרלקס?

ציפרלקס הינו תרופה נוגדת דיכאון. תרופה זו שייכת למשפחת התרופות של ה-SSRI, אשר מגבירה את הפרשת הסרוטונין במוח. התרופה יעילה בשיפור מצב הרוח, הרגעה ושיפור התפקוד הכללי. יחד עם זאת, חשוב להיות מודעים לתופעות הלוואי האפשריות, כולל אלו שעשויות להשפיע על החשק המיני.

ירידה בחשק המיני

תשוקה מינית היא חלק בלתי נפרד ממערכת יחסים אינטימית בריאה ומספקת. אך, יש לומר כי חוסר חשק מיני היא בעיה שכיחה אצל אנשים בשלב מסוימים בחייהם, אשר באה לידי ביטוי בהיעדר פנטזיות מיניות ואי חשק לקיים יחסי מין. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהאדם אינו יוזם או נענה לפעילות מינית. זאת ועוד, כאשר מתקיימת פעילות מינית, האדם אינו חווה ריגוש או עונג מיני כפי שחווה בעבר. יש לציין כי חוסר חשק יכול להיות מצב שכיח בשלבים שונים של החיים, בשל גורמים שונים. אך, כדי שהוא ייחשב לדיספונקציה מינית – הסימפטומים צריכים להימשך לפחות כחצי שנה ולגרום למצוקה קלינית. ישנם גורמים שונים המובילים לירידה בחשק המיני, כאשר “כבאי החשק המיני” המרכזיים הם פיזיים או נפשיים.

הקשר בין ציפרלקס וחשק מיני

אחת מתופעות הלוואי השכיחות של ציפרלקס היא ירידה בחשק המיני. יש לציין כי בהשוואה לתרופות פסיכיאטריות אחרות, לציפרלקס יש פחות תופעות לוואי שליליות, ובייחוד בתחום החשק המיני. אך, הבעיה נעוצה בכך שנעשה שימוש יתר בציפרלקס. כלומר, גם כאשר הבעיה שבגינה נלקחה התרופה כבר חלפה, אנשים ממשיכים לעשות בה שימוש. זאת ועוד, לעיתים קרובות, השימוש בציפרלקס נעשה בלי ליווי של פסיכותרפיה או ניסיון למצוא חלופות. יש לומר כי הסיבה המרכזית לכך היא חוסר מודעות של אנשים רבים להשלכות של השימוש בציפרלקס על החשק המיני, אשר יכולות להשתנות בין אנשים:

  • רמת סרוטונין – מנגנון הפעולה של ציפרלקס כרוך בהגברת רמות הסרוטונין במוח. למרות שישנה הטבה בתחום הרגשי נפשי, השימוש עשוי להשפיע על האיזון של נוירוטרנסמיטורים אחרים המעורבים בתשוקה ובתפקוד המיני ולהוביל לירידה בתשוקה המינית.
  • הפרעה הורמונלית – החשק המיני מושפע מהורמונים שונים בגוף. ההשפעה של ציפרלקס על רמות הסרוטונין יכולה להשפיע בעקיפין על חוסר איזון בהורמונים כגון טסטוסטרון ואסטרוגן, אשר ממלאים תפקיד משמעותי בתשוקה המינית. כלומר, כל הפרעה באיזון ההורמונלי יכולה להשפיע על הירידה בחשק המיני.
  • גורמים פסיכולוגיים – דיכאון וחרדה, אותם מצבים שבגינם אנשים נוטלים ציפרלקס, יכולים להשפיע לרעה על החשק המיני. בעוד שציפרלקס יכול לעזור להקל על התסמינים הללו, הוא גם עשוי להשפיע על ירידה בתשוקה המינית. כלומר, השילוב של הגורמים הפסיכולוגיים והשפעת התרופה על נוירוטרנסמיטורים יכולים להשפיע על החשק המיני.
  • שונות אינדיבידואלית – חשוב להכיר בכך שההשפעה של ציפרלקס על החשק המיני יכולה להשתנות בין אנשים. אנשים מסוימים עשויים לחוות ירידה ניכרת בתשוקה המינית, בעוד שאחרים עשויים שלא להיות מושפעים כלל. גורמים כמו בריאות כללית, מינון התרופה ורגישות האדם יכולים להשפיע על מידת ההשפעה.

ציפרלקס, מיניות – האם אפשר אחרת?

אם אתם חווים חוסר חשק מיני בזמן נטילת ציפרלקס, כדאי להתייעץ עם רופא, אשר יידע להעריך האם ציפרלקס הוא הגורם העיקרי ואולי לשקול חלופות פוטנציאליות. חשוב לא להפסיק את התרופה ללא התייעצות עם איש מקצוע רפואי. בנוסף להתייעצות עם הרופא, כדאי ליצור תקשורת פתוחה וכנה עם בן או בת הזוג ולחפש תמיכה ממטפל מיני אשר יוכל לספק הדרכה ואסטרטגיות לניהול השינויים בתשוקה המינית בזמן השימוש בציפרלקס.

ציפרלקס, ירידה בחשק המיני – טיפול

כאשר מטופלים מגיעים לקליניקה ומעידים על חוסר חשק מיני זמן השימוש בציפרלקס, המטפלת מציעה למטופלים לשקול (תוך ליווי מקצועי מתאים) את נחיצות השימוש בציפרלקס.

  • במידה והמטופלים סובלים מדיכאון וחרדה משמעותיים, יש המלצה על המשך הטיפול בתרופה תוך ליווי בעזרת פסיכותרפיה.
  • במידה והמטופלים מסוגלים להתמודד עם הבעיות הרגשיות והנפשיות ללא התרופה (בהתייעצות עם איש מקצוע רפואי), ייבחן ליווי תוך שימוש בטכניקות שונות כמו דיקור, מיינדפולנס ועוד.

הרצלה צח היא מטפלת זוגית ומינית מוסמכת על ידי איט”ם (האגודה הישראלית לטיפול מיני). בנוסף, היא פסיכותרפיסטית המתמחה בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT). כמו כן, מדריכה פרטנית וקבוצתית של מטפלים זוגיים ומיניים, סטודנטים ומתמחים. ניתן לקבוע טיפול יחיד או בזוג בקליניקה הפרטית שלה בקריית ביאליק ובמרכז תל אביב. צרו קשר עוד היום בטלפון 054-4501925 או בכתובת המייל herzela.zach@gmail.com. לפרטים נוספים לחצו כאן.

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר