בגידה רגשית יכולה להיות חוויה הרסנית בתוך מערכת יחסים. האמון מתנפץ, והקשר הרגשי בין בני הזוג נפגע קשות. מדובר בחוויה שעלולה להתרחש במערכות יחסים רבות, ולא תמיד ניתן למנוע אותה מראש. עם זאת, בהחלט ניתן לזהות סימני בגידה רגשית, להבין את הסיבות לה ולהתמודד איתה באופן מיטבי.

מהי בגידה רגשית?

בגידה ריגשית היא הפרה של האמון הרגשי והאינטימיות בתוך מערכת יחסים מחייבת. חשוב להבדיל בין בגידה רגשית לבגידה פיזית, שכן יש לכל אחת מהן מאפיינים שונים. בעוד שבגידה פיזית כרוכה בקשרים מיניים או רומנטיים מחוץ למערכת היחסים, בגידה רגשית משמעה יצירת קשרים רגשיים עמוקים עם מישהו או מישהי חיצוניים, ללא מעורבות מינית.

על מנת להבין מה זה בגידה רגשית, יש לשים לב לסימנים המאפיינים אותה. הם עלולים לכלול בין היתר שינוי פתאומי בהתנהגות; ירידה באינטימיות הרגשית והמינית; הסתרה של שיחות טלפון או אינטראקציות מקוונות; וכן הפחתה בשיתוף של מחשבות ורגשות. אלה סימנים שחשוב להיות מודעים לגביהם, כדי לזהות ולטפל בבגידה הרגשית באופן מהיר ככל הניתן.

בגידה רגשית בזוגיות: למה זה קורה?

בגידה רגשית יכולה להתרחש מסיבות שונות, הקשורות בטיב היחסים, בצרכים השונים ובתקשורת בין בני הזוג. הנה כמה מהנפוצות שבהן:

  • חוסר יכולת לבסס או לשמור על אינטימיות רגשית – מצב בו אחד מבני הזוג או שניהם, אינם מסוגלים לחלוק את הרצונות, הפחדים והפגיעות העמוקים ביותר שלהם. התרחקות רגשית מבני הזוג, עלולה לגרום לחיפוש אחר בן או בת שיח מחוץ למערכת היחסים, עימם יוכלו לחלוק את המידע האינטימי ביותר.
  • קונפליקטים לא פתורים – בכל מערכת יחסים עלולים להיווצר קונפליקטים מסוגים שונים. כאשר קונפליקטים עמוקים וממושכים לא מטופלים ולא נפתרים, הם מייצרים מתיחות בין בני הזוג ומובילים להתרחקות. כך נוצר רצון במציאה של פרטנר אחר, עימו או עימה יכולה להתקיים תקשורת נעימה נטולת קונפליקטים.
  • צרכים רגשיים שונים – לבני זוג ישנם צרכים שונים בהיבטים מגוונים של החיים. כאשר ישנו פער משמעותי ביניהם, הדבר עלול להוביל לבגידה רגשית. לדוגמא, כאשר רק לאחד מבני הזוג ישנו צורך בשיחות אינטימיות עמוקות או כאשר לאחד מבני הזוג חסרים הכישורים לקיים תקשורת מיטיבה.
  • פיתויים חיצוניים – פיתוי שמגיע מחוץ למערכת היחסים עלול להוביל לבגידה רגשית. מקרה נפוץ יחסית הוא קרבה שמתעוררת במקומות עבודה, מעצם השהייה הממושכת יחד. כך עשויות להתפתח שיחות אישיות, שבן השיח החיצוני עשוי להוביל למחוזות רגשיים עמוקים יותר.
  • דעיכה של מערכת היחסים – במיוחד במערכות יחסים ממושכות, עלולים עם הזמן להיווצר ריחוק, שעמום, חוסר תקשורת ואפילו חוסר חיבה בין בני הזוג. במצב כזה, כאשר הצרכים הרגשיים הבסיסיים ביותר שלהם אינם מתממשים, הם עלולים לחפש קשרים רגשיים במקומות אחרים.

 

איך להתמודד עם בגידה רגשית?

במצב אידיאלי, כל אלה עשויים להימנע בעזרת תקשורת מיטיבה, שמירה על שקיפות ובניית בסיס חזק של אמון בין בני הזוג. כאשר אלה אינם מתקיימים, הדבר עלול להוביל לבגידה רגשית כואבת. ההתמודדות עמה מצריכה השתתפות פעילה של שני בני הזוג, תוך הדרכה של מטפל מקצועי. כאשר לא מטפלים בבגידה כזו בזמן, הדבר עלול להוביל לסיומה של מערכת היחסים.

תהליך הטיפול כולל יצירת מרחב בטוח ולא שיפוטי לשני בני הזוג, כדי לאפשר תקשורת פתוחה וביטוי רגשי. עליהם לבנות מחדש את האמון ביניהם, ללמוד מיומנויות תקשורת אפקטיביות ולטפל בכל נושא לא פתור שתרם לבגידה הרגשית. טיפול כזה יכול לספק את הכלים וההכוונה הדרושים, על מנת לסייע לבני הזוג להתמודד עם המורכבות של ריפוי ובנייה מחדש של הקשר.

גם טיפול פרטני עשוי גם להועיל, שכן הוא מאפשר לבן הזוג הנבגד לעבד את רגשותיו, לבנות מחדש את הערך העצמי שלו, ולבסס גבולות בריאים בתוך מערכת היחסים.

הרצלה צח – טיפול זוגי ופרטני בבגידה רגשית

בגידה רגשית היא חוויה מאתגרת לכל הצדדים המעורבים, אך ניתן לרפא ולבנות מחדש אמון בעזרת התחייבות לטיפול מעמיק. כמומחית בתחום, סייעתי לאינספור זוגות להתמודד עם המשבר ועם השלכותיו על הקשר ביניהם. במידה ואתם מזהים סימני בגידה רגשית אצל בן או בת הזוג שלכם, מוטב לא להמתין ולפנות בשלב ראשון לייעוץ פרטני. כך תוכלו להבין האם ישנה סיבה ממשית לחשד שהתעורר, וכיצד לדבר עם בן או בת הזוג על הנושא. במידה ואכן מדובר בבגידה רגשית וישנה נכונות לשקם את מערכת היחסים, אני ממליצה להתחיל בטיפול זוגי מוקדם ככל הניתן. הניסיון רב השנים שלי העניק לי את הכלים הדרושים על מנת ללוות אתכם בתהליך, צעד אחר צעד. אם אתם זקוקים לסיוע כזה, אל תהססו לפנות אלי בטלפון 054-4501925

שתף את המאמר ברשתות החברתיות:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp

צור קשר